Först inget och sen…allt! Jag har ju missat ytterligare en av Malins bokfemmor, nämligen den för två veckor sedan, alltså vecka 33. Här kommer den:

Veckans tema för Bokfemman är brittisk och amerikansk litteratur. Nämn dina 5 favoriter – böcker eller författare.

  • ”American Pshyco” av Brett Easton Ellis. För att det här är den första bok som fått mig att vilja kräkas och som jag bara kunde läsa i dagsljus och bland andra människor. För att det är en fantastisk och fruktansvärd skildring av ett samhälle där allt fokus ligger på yta och inget på människorna därunder. Och konsekvenserna därav. Mycket mycket bra. Har inte läst något annat av Ellis. Någon som har något att rekommendera?
  • ”Dödscellen” av John Grisham. Den här boken gav mig insikten i hur man kan använda skönlitteratur för att debattera samhällsfrågor. Innan tänkte jag på böcker som underhållning, tidsfördriv och vardagsflykt. No more. Bra om dödsstraff.
  • Elisabeth George för att hon förvånar mig. Jag hade hänfört henne till tant-litteraturen innan jag fick en bok i julklapp och tänkte att jag får väl ge henne en chans då. Tantan kan skriva, banne mig!
  • ”Enduring love” av Ian McEwan. Den första kurslitteraturen som har hållit mig vaken en hel natt. Såhär i efterhand har jag svårt att komma ihåg exakt varför jag tyckte den var så bra, men den lämnade efter sig ett bestående intryck, så därför får den vara med här. Har en oläst McEwan väntandes på mig på nattduksbordet, så vi får se om jag påminns…
  • Terry Pratchett. Jag gillar inte fantasy, vill jag för det första säga. Pratchett är egentligen för glättig för mig, men jag beundrar hans fantasi. Att bara komma på tanken att skriva ”The Carpet People”! Men jag tycker inte om fantasy! Så Pratchett kan väl inte vara fantasy, då, väl…?
