Malins bokfemma för vecka 35:

Veckans tema är facklitteratur. Nämn 5 böcker som säger något om dig själv, vem du är och vad du gör på fritiden mer än läser.

  • *”En kortfattad historik över nästan allting” av Bill Bryson. Jag är hopplöst nyfiken. Jag imponerade på mina manliga klasskamrater i högstadiet genom att förstå hur en fyrtaktsmotor funkade. Jag låter mig gärna fascineras av hur en autmatisk växellåda i en motorcykel fungerar och vill gärna pilla lite själv. Jag förundras över statistiska modeller och vad de kan påstå om världen, fascineras av hur politiker uttrycker sig och tycker att nätets baksidor som hacking och cracking är…faktiskt lite häftigt. Brysons bok behandlar visserligen ”bara” naturvetenskapen”, men bokens titel är så passande. Den är dessutom fantastiskt bra skriven och sätter in de naturvetenskapliga upptäckterna i det sociala sammanhanget jag under hela skoltiden saknade.

 

  • *”The end of poverty. Economic possibilities for our time” av Jeffrey Sachs. Jag vurmar för de små människorna i samhället, de som oförskyllt drabbas av att vara födda i fel område, i fel stad, på fel sida järnvägen. Och jag försöker förstå de mäktiga i samhället och deras drivkrafter, för att förhoppningsvis kunna hjälpa de svagare. Att få slut på svälten i världen har väl alla nån gång önskat och mr Sachs kommer med ett bra förslag på hur man kan göra. Att det nu inte har gått så bra för hans kampanj är en annan sak, men han försöker. Till skillnad från många andra. Jag är engagerad i Röda Korsets frivilligverksamhet och den lokala FN-föreningen. Kanske gör jag skillnad.

 

  • *”Bo med blommor” av Rob Herwig och Margot Schubert. Mitt blomintresse går i vågor och nu är jag inne i en stoor våg! Nu mer än någonsin cirklar mitt blomintresse kring att hitta blommor som passar min energinivå, kunskap OCH de fönster vi har till förfogande. Bo med blommor fyndade jag för en ringa slant på Myrorna och tar upp just det. Ja, det där med energinivån kommer ju lite indirekt, då…

 

  • *”Litet utrymme, mycket plats” av Terence Conran. Liksom blomintresset pendlar mitt inredningsintresse, men jag är även där inne i en våg. Jag tycker om enkelhet och funktionalitet i inredning och design, även om det inte betyder minimalism. Grafiska mönster, Marimekkos Unikkoblomma bland annat, geometriska mönster som i Pia Walléns Plusfilt tilltalar mig. Det är dock först sedan jag har blivit sambo med en människa med helt annan uppfattning om städning och ordning som inredning har blivit intressant på allvar. Nu räcker det inte med att jag gillar en viss pryl, den behöver ha en funktion. Åtminstone behöver inköpet föregås av ett rationellt argument (som att *harkel* glasburken ville med hem). Nu äntligen har jag fått en utmaning som föranleder mig att utveckla mitt inredningsintresse! Något att stångas mot, att formas mot. Just nu klurar jag framförallt på förvaringslösningar, därav bokvalet.

 

  • *”Sex and the city” av Candace Bushnell! Fast det är ju egentligen tv-serien jag menar. Förstås. Jag älskar den serien! En dålig dag blir så mycket bättre av ett avsnitt av SATC. Carrie är egentligen för överanalyserande för min smak, jag hade tröttnat på henne som vän, tror jag, men stämningen och dynamiken bland vännerna, de så helt olika, men ändå lika, karaktärerna, lyxen, New York, drinkarna, skorna, klänningarna….I love it! (Samma känsla fick jag av ”Djävulen bär Prada” som jag har skrivit om tidigare.

På bonusplats kommer ”Muffins och smoothies” av Cheryl Lindblad. Utan muffins och smoothies vore jag en klart olyckligare människa och här finns recept på båda samlade i en bok! Terrific!

