Malin har ju sina bokfemmor veck-ligen (man säger ju ”dagligen” och ”årligen”…) och lite försenat kommer här mitt bidrag till förra veckans bokfemma.

Veckans tema för Bokfemman är svensk litteratur. Nämn dina 5 favoriter, böcker eller författare av den svenska litteraturen.

  • ”Stjärnor utan svindel” av Louise Boije av Gennäs för kärleksskildringen.
  • Jan Guillou. Den här karln har följt med mig länge. Hans böcker var mina följeslagare när jag var inlagd och när jag kom ut och har ett öga som en örn för det samhälle vi lever i. Och ber inte om ursäkt för sig, vilket jag behöver öva mig mer på att inte göra.
  • ”Pölsan” av Torgny Lindgren. För att den påminner mig om tempot och människors attityd hemma i Lappland, min morfar och språkvändningar jag trodde jag hade glömt. Och för att pölsa med stekt ägg, stekt fläsk och rödbetor är så gott!
  • Per Anders Fogelström för den fantastiska Stad-serien. Ett samhälles förvandling från de små människornas perspektiv skildrat med värme och kärlek och utan att väja för de svåra frågorna i livet.

Den sista platsen har många kandidater. En kvinna eller en man? Nu levande eller ur tiden gången? Efter mycket funderande, många vandringar mellan datorn och bokhyllan och mycket sållande, så går sista platsen till

  • Maria Gripe, för att hon illustrerar ordet skirt med sitt sätt att skriva. Jag älskade serien som börjar med Skuggan över stenbänken. Hon är den första författare som jag vet att jag reflekterade över sättet hon skrev på (och alltså inte bara tillgodogjorde mig historien, utan faktiskt tittade på språket): sättet hon lyckades hålla läsarens nyfikenhet uppe genom hela boken och sättet hon liksom…kalligraferade fram historien på, så att resultatet blev sådär vackert.
