Dags för en bokfemma!

Temat för veckans Bokfemma är chic-lit. Nämn dina 5 favoriter i genren (böcker eller författare).

”Chick lit features hip, stylish female protagonists, usually in their twenties and thirties, in urban settings (usually London or Manhattan), and follows their love lives and struggles for professional success (often in the publishing, advertising, public relations or fashion industry). The books usually feature an airy, irreverent tone and frank sexual themes.” (Från Wikipedia)

Ojoj, det här är en genre jag inte är bra på alls 🙂 Jag har tänkt och kollat i bokhyllan och tänkt och funderat och hittat hela…tre (3) titlar som jag har läst. Det här är inte böcker som jag läser speciellt ofta. Det är oftast inte ens förstavalet när jag är utan läsning. Den här typen av böcker ger mig inte tillräckligt mycket, helt enkelt och till och med som underhållningslitteratur väljer jag allt som oftast andra böcker. Men nedan följer de tre som jag har läst.

*Djävulen bär prada av Lauren Weisberger. Den första bok jag kommer att tänka på när det gäller chic-lit. Var väldigt väldigt tveksam när jag först hörde talas om den, men föll till slut för allt hypande och läste den.

*Vattenmelonen av Marian Keys. Den allra chic-lit-boken jag läste. Liksom föregående titel så är det här typisk plöjlitteratur där man bara forsar igenom sidorna. Det här är dock en bok jag inte kommer att läsa om. Den har helt enkelt inte tillräckligt att ge mig för en andra genomläsning, jag har försökt. Så jag undrar varför den egentligen står i min bokhylla…

*Quentins av Maeve Binchy. Efter alldeles för mycket rödvin fick jag tips om Binchy från en av mina allra närmaste vänner. Hon och hennes barndomsvän trodde inte sina öron när jag inte hade läst ett ord av Binchy och med mig hem den kvällen följde mycket riktigt Quentins. En riktig feelgood-bok som är som att komma som en fluga mitt ner i en handling och bara driva med.

Njaa…veckans femma tilltalade mig väl sådär. Men ibland är förutsättningarna de rätta för chic-lit. Bara väldigt väldigt sällan för mig 😉

