Veckans bokfemma är kokböcker:

Veckans tema är kokböcker. Välj dina 5 favoriter bland både matlagning och bakning.

  • ”Rutiga kokboken”. En trygg, fast punkt i köket. Talar om hur man kokar ägg, men inte hur man svänger ihop en vettig sockerkaka, bakar afroamerikanska bollar eller gör bra smulpaj.
  • Bakbok utgiven av Marabou som reklam för deras bakpulver för…länge sen. Bland mammas alla kokböcker och receptsamlingar var det den här som användes när vi skulle baka havreflarn och drömtårta.
  • ”Sju sorters kakor”. Sockerråttan får sin tillfredsställelse i den här boken. ALLA upptänkliga kakor, bakelser, tårtor och fikaslisk finns i den här. Utom muffins. Det är en STOR brist. Men det kompenseras av bokens bredd. Den är perfekt att baka sig igenom under ett jullov eller påsklov, t.ex.
  • ”Den perfekta frukosten” av Fredrik Paulún och Oscar de Hoog. Jag hatar morgnar. De kommer alltid mitt i natten. Och när man sover som godast. På morgonen äter man frukost. Därför hatar jag frukost. Jag är aldrig hungrig (när är hungrig mitt i natten?? -nä, just det) och är alldeles för trött för att vara kreativ. En macka, kanske ett par skorpor och en kopp te. That’s it. (De flesta morgnar på sistone har jag dessutom fått springa till bussen. Utan frukost i magen. Inte.Bra.Alls.) Blodsockerjunkie som jag är borde jag faktiskt veta bättre. Där kommer Paulun in. Hur kan man inte bli inspirerad att gå upp mitt i natten när det vankas vaniljgröt till frukost? GI gjordes för mig. Jag är helt övertygad. Sen ska vi bara använda den boken liite oftare. Hm, väldigt mycket oftare….men den inspirerar iaf!
  • ”Muffins och Smoothies” av Cheryl Lindblad. Två av mina favoriter i en och samma bok -det kan inte bli bättre!

Jag tycker mycket om att baka och mindre om att laga mat, så ovanstående urval är ganska representativt. Jag tycker matlagning och att äta egentligen är ganska tråkigt. Att baka däremot, är så mycket roligare. (Sa jag att jag lätt blir sockerberoende?) Hur gör man matlagningen roligare?

