Bokfemmans tema den här veckan är sagor. Jag har läst vad Malin och Maria har valt för sagor och mina är av ett annat slag. Mina är av lite modernare sort. De allra flesta av mina favoriter den här veckan kommer från Astrid Lindgren. Jag hade bara hört talas om Emil, Lotta på Bråkmakargatan, Pippi och de andra mer kända figurerna när mamma lånade Sagobok på bibblan. Det var bokstavligt talat som att finna en ny värld.

*Peter och Petra. Vad jag önskade att jag hade haft två små kompisar som de här två. Vi hade kunnat gå till skolan tillsammans, leka tillsammans…

*Allrakäraste syster. Barbros syster Ylva-li är drottning i Gyllene Salen, under rosenbusken Salikon. Barbro hälsar på henne när hon vill komma undan det vanliga livet. Det här är en av Astrids sagor som jag såg filmatiserade och jag minns vad avundsjuk jag var på bordet med godis och kakor på som fanns i Gyllene Salen. Och vad jag grät när Salikons rosor hade vissnat…

*Gull-pian. Den här har jag bara sett som filmatisering, så jag vet inte om den finns i bokform. Även den är ett Astrid-verk. Eva bor hos kusinen Berit med familj, medan Evas mamma tillfrisknar från lungsot. Berit är hela familjens favorit, vilket ständigt och jämt påpekas. Jag och min lillasyster stod alltid på Evas sida och hatade Berit ur djupet av våra barnahjärtan. Minns den som vansinnigt välspelad. Och att jag längtade efter en sån där gunga de hade i trädgården. Och efter att slå Berit. Hårt.

*En liten pixibok om ett gäng ungdomar som fixar i ordning ett gammalt gammalt övergivet hus i skogen. Som sedan visar sig inte vara så övergivet. Redan som liten tyckte jag om ordning och reda och före- och efter-bilder. 🙂

Den sista posten innehas av en saga som gör sig bäst om man får sjunga till:
*Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen av Thorbjörn Egner. Mormor hade den här sagan på band och i en kartong nånstans hos mamma har jag boken komplett med sångtexter och noter. Jösse Bagare, Mårten Skogsmus och Klas Klättermus är trevliga gynnare.

