Åh, vilken härlig bokfemma det var den här veckan. Visserligen en potentiell källa för dåligt samvete, eftersom hela fem stycken samlas på ett och samma ställe, men ändå ett tillfälle att ”face your fears”. Att vara ärlig och därmed slippa det dåliga samvetet. För inte ska vi väl ha dåligt samvete för böcker vi inte läser? Ska vi inte istället ha gott samvete för de böcker vi faktiskt läser?

Veckans bokfemma handlar alltså om böcker vi inte har läst. Och varför vi inte har läst dem.

*Rädd att flyga av Erica Jong. Fick ett infall när jag hade läst Brantenbergs ”Egalias döttrar” och tänkte läsa den här före jag läste Bitterfittan. Så jag blev jätteglad när jag hittade den här för en ringa slant på second hand. Och vips så hade vi gjort den boken till ett måste och pirret i magen var helt borta när jag tittade på den. Ska nog ta och läsa Bitterfittan först och se om jag fortfarande är sugen på Jong.

*Berättelsen om Pi av Yann Martel. Den här har jag till och med lånat hem flera gånger. Och jag har verkligen tänkt läsa den. Har läst en massa fantastiskt om den och nu är förväntningarna så höga att jag…inte vill läsa den. Inte för att jag riskerar att bli besviken, utan för att jag har hypat upp den, för mig själv. Och jag gillar inte att läsa hypade böcker, så därför åker den tillbaka till bibblan, även denna gång oläst.

*Typ allt av Terry Pratchett. Jag umgås emellanåt i kretsar där Terry Pratchett flitigt citeras. Och jag hänger bara inte med. Jag fattar inte. Jag har verkligen försökt läsa hans böcker. Och visst har karln en fantastisk fantasi, en underfundig humor. Men det känns så…tunt. Inte fattigt i bemärkelsen dåligt tänkt, men..ja, tunt. Jag är ingen fantasymänniska. Jag är bara inte det.

*Röda rummet av August Strindberg. Jag har försökt flera gånger, jag har verkligen det. När jag har svårt att sova, så använder jag den här boken. Den är egentligen bra, alltså, så mycket har jag hunnit förstå innan ögonlocken ramlar ner. Den är bara så…Tröttande? Kan möjligen vara för att jag har en gammal bok med sömnmedel mellan sidorna?

*No Logo av Naomi Klein. Den har stått i min bokhylla sen den kom ut. Jag var jättenöjd när jag kom hem med den, men den är fortfarande oläst. Ännu ett exempel på egenhypad bok, skulle jag tro. Men den står där och ser bra ut. Den är nämligen rätt svart, så den syns inte så väl 😉

