Efter de två första delarna var jag rätt mätt på allt bladvändande och allt elände som drabbade Lisbeth och Mikael, så den avslutande delen blev stående länge i oläst-delen av bokhyllan. Vilket var bra, för då räckte den ju längre 😉

Tredje delen tar vid direkt där den andra slutade, på sjukhuset där Lisbeth och Salachenko ligger nästan rum i rum. Berättelser löper på slingriga vägar framåt och det verkar som att Lisbeth ska få upprättelse för den konspiration hon har blivit utsatt för, men precis när läsaren börjar hoppas, så inträffar något som gör att förhoppningarna grusas. Hon blir dessutom åtalad för det hon har gjort mot Salachenko. Som de tidigare böckerna i serien är även den här skickligt skriven. Som tur är är den över 700 sidor, för det är en riktig bladvändare. Jag vill ju inte att den ska ta slut, samtidigt som jag vill veta om stackars Salander ska få sin upprättelse.

Äntligen börjar dessutom Lisbeth tina upp för sina medmänniskor; något som jag har hoppats på att hon ska göra, hon är så värd det. Dock tycker jag det går för fort. Från att i ett helt liv ha misstrott myndighetspersoner och andra människor tinar hon under en relativt kort period upp och släpper in Mikael i sitt liv igen och börjar dessutom hux flux lita på samhället igen. Det verkar för bra för att vara sant. Inte så att jag missunnar henne det, för hon förtjänar verkligen att leva ett fullvärdigt liv med allt vad det innebär med sociala kontakter, men det känns inte riktigt trovärdigt att det hela går så fort.

Jag gillar att Larsson i så stor utsträckning använder sig av den moderna tekniken i sina böcker. Det chattas, pratas i mobiler, hackas, googlas och buggas. Den känns därmed som en riktigt modern roman i det IT-samhälle vi lever i. Tidningen Ny Teknik lät tre experter inom IT-säkerhet svara på frågor om den teknik som Lisbeth använder sig av så att säga finns i verkligheten eller om den är en produkt av Larssons fantasi. Vad de svarade kan du läsa här.

Jag önskar faktiskt att jag hade varit datanörd innan jag började läsa den här trilogin: jag vill ju veta meeer om hur sånt här funkar. Ge mig en hacker att fråga ut!!

Och det är så synd att han är död: jag vill ju läsa mer av honom!

