Veckans bokfemma är en utveckling av förra veckans tema och handlar om vilka litterära karaktärer man skulle bjuda på middag.

Veckans tema för Bokfemman är middagsbjudning. Välj fem fiktiva litterära karaktärer som du vill bjuda hem på middag och motivera dina val.

*Sherlock Holmes. För att jag alltid varit så imponerad av hans skarpsinne och logiska slutsatser och helt enkelt skulle vilja umgås lite mer med honom.
*Lisbet Salander. Rak på sak, fruktansvärt smart, lite Aspig och väldigt väldigt sympatisk. Jag hoppas att hon skulle vilja prata med mig, bara Sen tror jag att hon och Sherlock skulle ha ett trivsamt utbyte av varandra.
*Andrea i Djävulen bär prada. För att jag inte umgås i den världen hon gjorde/gör och jag vill veta mer om vad hon anser om den och vad hon gör nu. Och vad hon anser om mitt jämförelsevis oansenliga liv.
*Kaja (och gärna Sophie) från Stjärnor utan svindel. Kom hit och sätt mina fördomar på prov, utmana mina föreställningar om lesbiska radialfeminister och SKRÄM mig till att få en åsikt. Kom hit och LEV LITE med mig! Och sen verkar de båda så oerhört sympatiska att en middag utan dem nog skulle bli ett stycke tråkigare.
*Stephen i Ensamhetens Brunn. Hon och Kaja (och Sophie) skulle bli en intressant blandning och jag skulle gääärna höra deras jämförelser om att vara lesbiska i olika tidsåldrar. Och andra jämförelser mellan att leva i olika århundraden.. Och jag skulle vilja höra mer om den tidsåldern hon levde i och allt hon gjorde!

Spontant valde jag personer som jag tyckte om att lära känna när jag lärde känna dem och som jag är mer nyfiken på. Egentligen är jag lite nervös för att träffa dem, för de är så starka och smarta individer. Och jag är ju bara…jag.

När jag tittar närmare på namnen, så inser jag att de nog skulle ha ett bra utbyte av varandra oxå. Det skulle nog bli en del diskussioner kring kvinnors villkor och samhällets uppbyggnad, eftersom det finns personer från olika tidsepoker och olika samhällsklasser. Det skulle förhoppningsvis även bli diskussioner kring problemlösning av olika slag mellan Salander och Sherlock och där hoppas jag verkligen kunna lära mig ett och annat. Det här är verkligen ett middagssällskap som skulle ge mig tankemat för låång tid framöver.

Malin funderade över vad man skulle bjuda på och det är ju alltid en bra fråga. Jag skulle bjuda in hela sällskapet att hjälpa till med matlagningen (och jag tror att Kaja och kanske Sophie skulle nappa på det) och det skulle göras kladdkaka till efterrätt. Huvudrätt skulle kanske vara någon fiskgryta. Till det gott vin och mycket skratt. Det vore väl något?

(Sen skulle jag kunna ha en helt separat middag med karaktärerna i Tillsammans är man mindre ensam, bara för att lära känna dem ännu närmare. Men det kändes lite för enkelt att göra en bokfemma av: de är ju redan tillsammans, lixom…

