Det här är en av de böcker som oxå ska räknas in i de böcker jag har läst under mitt första bloggår, även om mitt tyckande om den kommer in på det ”nya” året.

Jag tyckte så mycket om ”Efter stormen” att jag beslöt mig för att se om det fanns annat att läsa av Nemirovsky. Lite googlande ledde mig till slut ner i bibliotekets öppna magasin där en tidig upplaga av ”David Golder” fanns. Boken kom ut 1931 och förordet är förstås skrivet i presens, då författaren fortfarande är i livet, vilket lämnar en lite läskig känsla, då vi vet vad som hände henne….Förordet låter antyda att det är en ”rasskildring”, vilket får mig att dra öronen åt mig lite. Men att använda begreppet ”ras” var kanske lite mer pk då än nu.

Boken handlar om affärsmannen David Golder och hans egoistiska och pengakåta (ursäkta franskan) hustru och barn. Den stora behållningen även i den här boken är personporträtten och skildringen av dessa genom dialoger och relationer. Som i ”Efter stormen” har personerna trovärdiga bakgrundshistorier, men här är det nästan enbart nattsvart: både hustrun och dottern är enbart giriga och gnidiga. Visserligen mjuknar dottern en aning efterhand, men fortfarande utgörs den mesta kontakten mellan mannen och hans familj av frågor och svar kring ökade ekonomiska bidrag. Dock är de fruuktansvärt otrevliga och jag fattar inte att folk valde att ändå umgås med dem. Som statusmarkörer, kanske…

Den ”ras” som skildras skulle vara judarna, som snåla, giriga och gnidiga, ständigt ute efter att göra bra affärer och riktiga klipp. Trots dålig hälsa. Boken tecknar oxå ett porträtt av kvinnorna som enbart intresserade av den frihet som pengar kan ge. Dottern säger sig vara förtvivlad över att hon tvingas gifta sig med en äldre herre för pengar, istället för med sin (relativt) fattige älskare. Från en plånbok till en annan. En nästan desperat kamp för frihet, that is. Och vilken frihet sen…

Det är obehagligt, men läsvärd, välskriven och tankeväckande obehaglighet. För visst kan man tänka sig att moderna goldrar finns.

