Här kommer så en femma om min mamma (möjligen kan man tycka att den kommer lite sent, men det tycker inte jag 😉 Den handlar om vilka böcker man associerar till ”mamma”. Min mamma tog punktligt med mig och min lillasyster till biblioteket var tredje fredag: vi fick först låna fem böcker var, när vi blev större blev det tio och sen blev det femton var. Hon är den av mina föräldrar jag främst förknippar med läsning och det är hon som har förmedlat vilken glädje läsning kan vara. Jag har valt böcker jag förknippar med min mamma, vilket inte var helt lätt, eftersom hon läser så himla mycket!

Det första jag tänker på är Guillous Hamilton-böcker. Den allra första ljudboken mamma köpte var Coq Rouge och den är fullkomligt sönderlyssnad både av henne, min lillasyster och mig. Hamiltonfascinationen gäller även filmerna, där Hamilton-skådisar i filmerna jämförs med varandra (och vi är fullkomligt överens om att Peter Haber är den överlägset bästa -och vilket cover som Sunes pappa, sen!). Öht är Guillou en av mammas favoritförfattare.

Sagan om ringen-böckerna måste oxå nämnas. De har min mamma läst, lyssnat på och sett på bio. (Och mamma sparade popcornburken med Aragorns bild på lääänge efter att vi hade sett filmerna ;).

 

Sen tänker jag på ”På andra sidan midnatt” av Sidney Sheldon. Dels för att det var en av de första vuxenböckerna jag läste (och som jag tog ur mammas bokhylla) och dels för att hon alltid satt uppe och väntade, just på andra sidan midnatt, när jag och/eller syrran var ute och hade oss.

 

Jag och och min passionerade bibliotekarie till mamma hade en underbar diskussion om vad som kunde hända om böckerna kunde prata med oss. Veckan efter vi hade pratat hörde jag talas om Manuels Nattens bibliotek… (och även fast hon säger sig inte ha tid att läsa mer än vad jobbet och studierna kräver, så beställde hon den…!)

 

På listans femte plats kommer Bibeln, vilken nog har påverkat mig mer än någon annan bok min mamma har läst, tror jag. Den var en rätt central del den första tiden i mitt liv, vilket (bland annat) resulterade i att jag tidigt lärde mig att det inte var underligt att vara unik/konstig i ett sammanhang, så länge som det bara finns gemenskap, där eller i något annat sammanhang. Erfarenheterna jag fick tror jag oxå har gjort att jag idag är tolerantare mot människor som lever annorlunda än mig. Sen har jag självklart med mig saker som respekt och ”behandla din nästa som dig själv” direkt från Bibeln. Min uppväxt lärde mig oxå rätt tidigt att det finns olika sätt att se på världens skapelse och vad vi människor är här på jorden för… och allt det är mammas fel 😉

