Den svenska titeln är "Tusen strålande solar". Underbar, mäktig och allomfattande roman om Afghanistan från Sovjettiden, talibantiden och fram genom kriget i början av 2000-talet. Om två kvinnor som tillhör olika generationer och växer upp under väldigt olika förhållanden i Afghanistan. Mariam blir bortgift och tvingas så småningom flytta från Herat till Kabul. Laila växer upp i Kabul med utbildade föräldrar liv med relativt modern kvinnosyn. Deras liv sammanflätas när Mariams man tar Laila som andra hustru och vänskap växer, trots alla odds, fram mellan de två.

Det här är så mycker mer än en roman om två kvinnor. Här speglas ett lands historia genom vanliga människors ögon och det på ett mästerligt sätt. Det här är helt klart en av årets bästa läsupplevelser, eftersom Housseini både behärskar att skildra de två kvinnornas strapatser och framväxande vänskap OCH Afghanistans historia. Jag gillar att han inte väjer för att skriva om talibanstyret och hur det drabbar kvinnor. Jag gillar oxå att han kryddar berättelsen med ord av vad jag tror är arabiska (eller är det något annat språk -nån som vet?)

Den här boken har gjort att jag vill veta mer om muslimska länder, Mellanöstern och Afghanistan och boken lämnar mig med en varm känsla, trots allt elände som drabbar landet (och personerna i berättelsen).

Har ni läst den? Vad tycker ni?

