Malin vill att vi den här veckan listar årets bästa läsupplevelser. Jag behöver uppdatera listan som jag skrev inspirerad av bokhoras uppmaning. Här kommer alltså en topp fem, utan inbördes rangordning.

*”Vad jag älskade” av Siri Hustvedt. En bok jag inte hade läst om jag inte hade läst bokbloggar, för jag hade inte självmant valt den i bokhyllan, tror jag. Eget inlägg om den förtjusande skapelse kommer, så här nöjer jag mig med att säga lääääääs! Hon har en fantastisk förmåga att dra-a-a ut på skeendena i boken, inte så att det blir långtråkigt, utan händelsemättat. Massa tid att läsa ut boken=massa tid för njutning. Leo berättar för oss om sin 25-åriga vänskap med konstnären Bill och hur det urartar på flera sätt. Det låter som en rätt banal historia, men ack, nej.

*”A Thousand Splendid Suns” av Khaled Housseini. Av författaren till Flyga Drake, om två kvinnor i Afghanistan vars historier sammanflätas och vänskap uppstår trots att förutsättningarna verkligen inte är de bästa. Det är oxå en historia om Afghanistan, från Sovjettiden, talibanerna, til kriget i början av 2000-talet. Houssenini skildrar ett lands historia på ett väldigt skickligt sätt genom vanliga människors liv. Den skildrar oxå de praktiska konsekvenserna av talibanstyret och mäns och kvinnors olika värde. Och självklart finns det chääääärlek med i bilden. Både i form av vänskap, kärlek mellan förälder (i en vidare betydelse) och barn och romantisk kärlek.

*”Martha Quest” av Doris Lessing. Så bra skrivet om funderingar som tonåring och ung vuxen och så mycket tankemat om tillvaron, oxå från en uppväxande flickas perspektiv. Stor igenkänningsfaktor, trots att boken är skriven på 50-talet och utspelar sig på 20-30-talet. Martha är så typiskt tonårig att jag ömsom tycker om henne, tycker synd om henne, tycker hon är dum i huvet och ömsom lider med henne. Det ska bli JÄTTEspännande att läsa resten av böckerna i kvintetten!

Kvar från min tidigare lista ligger
*”På tunn is”: en resa till Antarktis av Jenny Diski
*”The known world” av Edward P Jones.

Har ni läst några av de här? Vad tyckte ni?

