Första delen i Children of Violence-serien. Martha växer upp på en farm någonstans i södra Afrika med föräldrar och storebror på internat. Martha är en person med egen vilja och anpassar sig inte automatiskt efter vad omgivningen tycker att en flicka ska göra. En av hennes kvinnliga vänner tittar till exempel snett på Martha när hon bekvämt har satt sig under ett träd och smutsat ner kjolen. Själv sätter sig väninnan försiktigt försiktigt ner. Det förväntas av Martha när hon växer upp att hon i princip direkt ska gifta sig, men hon väljer istället att söka plats som sekreterare på ett kontor i den närliggande staden och flytta hemifrån till ett litet rum hon hyr. Modern förfasar sig över Marthas tilltag, medan fadern tycker att det är bra att Martha följer sin vilja.

Lessing fångar så himla väl hur det är att växa upp som ung flicka, att inse att man kommer att hamna i en redan färdigskriven roll och vad det innebär att ändå försöka bortse från det, för att man vill leva sitt eget liv och upptäcka vem man är, utan att tvingas in i en form där man kanske inte passar. Och Martha är så typiskt tonårig, jag känner igen många av hennes tankar som mina egna, trots att boken är skriven på 50-talet och utspelar sig på 20-30-talet. Att vara uppväxande tonåring har antingen inte förändrats så mycket på ca 40 år eller så har jag och Martha ovanligt mycket gemensamt 😉

Lessing använder språket på ett sätt jag inte har stött på tidigare; hon visar mig nyanser av engelskan jag inte visste fanns och jag älskar det!

