Äntligen en ny bokfemma! Malin börjar det nya året med ett relativt enkelt tema: 5 böcker relaterade till ”senaste”.

*Senaste bok att bli inskriven i min bokbok: ”Charlie” av Margaret Suber. Tack till The Girl Least Likely Tos inspirerande tips! Jag älskade Radclyffe Halls ”Ensamhetens brunn” och Charlie ska visst vara den första svenska lesbiska romanen. Längtar till nästa bibblobesök!

*Senaste påbörjade bok: Shantaram av Gregory Davis Robert. Förra årets äventyrsbok, kan man väl säga. Ska visst bli film och har en egen hemsida. 200 sidor in i den 900-sidiga tegelstenen är jag förtjust. Jag föreställer mig att det, när jag öppnar boken, virvlar upp indiska kryddor, ljud av larmet från stadslivet i Bombay och små bilder föreställande kvinnor i indiska färgglada saris och kor på gatorna. Inbillar mig ibland att jag inte ska orka igenom hela boken, men när sen tänker jag att ”bara en sida till” och vips har det gått en timme 🙂

*Senaste utgallrade bok: Järnvägsresandets historia av Wolfgang Schivelbusch. Kurslitteratur från en kurs i tvärvetenskap jag läste första terminen. Bra om hur uppfattningen av tid och rum förändras när järnvägen byggs över Amerika (jfr m Storbrittanien), men jag har bara läst den en endaste gång. Och nu vill jag bli av med den. Anyone? 😉

*Senaste bok att längta efter: A ripple from the Storm av Doris Lessing. Tillsammans med The Four-gated city av samma författare, så ligger den i ett paket från Adlibris som bara väntar på att jag hämta det.

*Senaste bok in på min böcker-jag-önskar-att-jag-ägde-lista: The library at night av Alberto Manuel. Har jag önskat mig sedan jag fick höra talas om den. Önskade mig den dock inte i julklapp, varför vet jag inte. Det är den engelska varianten jag önskar mig. Och får jag inte den, så önskar jag mig oxå A history of reading av samma karl.

