Bokenkät

Från Magix hittade jag denna enkät!

1. Vilken bok läste du senast?
På bussen ner läste jag ut ”Gomorra” av Robert Saviano och jag parallelläser samtidigt ”Dag Hammarsköld. Den förste moderne svensken” av Mats Svegfors och ”De dansande flickorna i Lahore” av Louise Brown.
2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Oj, ett mycket delikat problem 🙂 Pocket Shop har tillfört mitt bibliotek en del nya godingar (det blev visst ett besök till på väg ner från Lapphelvetet…hoppsan) och just nu väljer jag mellan ”Imperial Life in the Emerald City”, av Rajiv Chandrasekaran, ”The enchantment of Lily Dahl” av Siri Hustvedt och ”Mitt Iran” av Shirin Ebadi. Jag har redan smygbörjat på Hustvedt eftersom hon är så underbar…
3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag lånar oftast kvinnliga författare och jag tror det finns en liten övervikt av dem även i bokhyllan. Jag har faktiskt inte kollat, men en kvalificerad gissning säger att det är nära 50/50, men mer kvinnor.
4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
I tråkiga måste-läsaböcker räknar jag ner och peppar mig själv när jag läst mig genom avsnitt av boken. I bra böcker som jag läser av lyst, så kollar jag på ovan- eller undersidan hur stor del av boken jag har kommit. Antingen för att ”åh, har jag bara läst såhär lite, då kommer den att räcka lääänge” eller ”åh, så intressant och jag har bara läst en liten del, undrar hur det kommer att utveckla sig i fortsättningen?”.
Med pendlingsläsning kollar jag ofta hur stor del av boken jag har kvar, för att ev behöva ta med mig en ny bok dagen därpå ifall att den första boken tar slut. Det vill man inte ska hända 5 minuter efter att man har satt sig på tåget…
5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Bokbloggar ger mig massor av tips, men även browsande både på nätet, i bokhandlar och på bibliotek. Det är sällan jag läser på rekommendation av vänner, faktiskt, förmodligen för att jag har blivit besviken så många gånger..
6. När blir en bok för lång?
När sidorna är fulla med ord, utan att det händer något… Då kan 100 sidor vara för långt och 400 likaså. Shantaram (ca 900) dock en av väldigt få böcker jag har läst som har orkat (och behövt) fler än 3-400 sidor.
7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Är engelska originalspråk, så läser jag i 99,9 gånger av 100 på engelska. Jag A-V-S-K-Y-R dåliga översättningar oerhört innerligt, för det FÖRSTÖR en läsupplevelse så fullständigt. En engelsk bok i svensk översättning behöver jag provläsa lite ur, innan jag väljer den framför verket på originalspråk. Engelska är ett vackert språk med annorlundare vändningar än svenskan och socialkonstruktionisten i mig tilltalas av den delvis annorlunda värld som ett annat språk presenterar.
8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Shantaram, tror jag det var. Jag är ganska försiktig med att tipsa vänner om böcker, eftersom jag vet hur oerhört olika vi läser. Men Shantaram kunde jag inte hålla mig ifrån att löövebomba lite om 🙂
9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Usch, det där är svårt…det är sällan jag gör ett medvetet beslut att lämna en bok, den blir för det mesta liggande. Inför kvällsläsningen så känner jag efter vad jag är sugen på för bok och är jag då igång med en bra bok och en mindre bra bok, så blir den mindre bra boken helt enkelt liggande.
10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Efter årets bokrea finns nu poesi representerat (Karin Boyes samlade dikter), men jag har sällan ro att läsa poesi. Fantasy finns inte, för jag räknar inte de stackars Pratchett jag har ståendes. Fantasy är inte min tekopp och vi är nog lika glada båda två 🙂
