Via bokidioten hittade jag till bokochpockets pocketorakel. Mailar man skostorlek, favoritartist och dito land, så får man ett personligt boktips tillbaka.

Jag uppgav 38, Winnerbäck och Sverige (fick fundera länge på både artist och land och jag måste erkänna att jag fortfarande inte vet om Sverige är mitt favvoland..). Efter ett par dagar fick jag tillbaka Rosario är död av Majgull Axelsson (och hoppsan, jag länkar till boken på bokochpockets hemsida 😉 ). Boken handlar om barnprostitution, Rosario har funnits på riktigt och boken är kallad en dokumentärroman eftersom Axelsson har försökt återskapa Rosarios liv.

Möjligen tycker pocketoraklet att jag är väldigt Sverigecentrerad och behöver vidga mina vyer lite (oraklet skulle bara veta att jag arbetar med flyktingar från Mellanöstern!). Barnprostitution känns som ett oerhört äckligt ämne (per definition, kanske), men av vad jag har kunnat läsa mig till på nätet, så är boken väldigt läsvärd. Jag skriver upp den i min bokbok, men ska nog vänta tills den känns helt rätt att läsa…jag vill vara på rätt humör innan jag läser den. Och till exempel inte ha haft en dålig dag på jobbet, så att jag har något förtroende kvar för mänskligheten innan jag börjar läsa.

Undrar som bokidioten vilket tips jag hade fått om jag hade uppgett andra variabler -jag måste testa 🙂

