Jag påbörjade Lowdens ”Allt” häromkvällen och höll inte på att kunna somna. Ömsom förstår jag henne inte, för att hon refererar till grammatik, lyrik, litteratur och personer jag inte känner till, men ömsom förstår jag henne precis och det där hade ju kunnat handla om mig.

Mina språkvrängarfavoriter so far:

2003, vecka 44, måndag

Veckans 2-i-1mening:

Låt mig hållas.

2003, vecka 44, onsdag

2-i-1-mening, variant:

Låt mig hålla.

2003, vecka 37, fredag

Dagens särskrivning:

*super glad*

Hon är en klok kvinna med god smak:

2004, Vecka 9, måndag:

Byggarbetsplats utanför Konsum. Ska bli äldreboende.

”De spränger så fint”, säger Britt. ”Jag skulle kunna stå i timmar och se på dessa män med sina fantastiska maskiner.

Jag å min sida väntar på lyftkranarna, men det lär dröja innan de kommer.

Vänta bara på grävmaskinerna, Martina! Grävmaskinerna!

Och sedan tänker hon…som jag oxå ibland har tänkt:

2003, vecka 35, torsdag

Spekulation:

Att ”du” är en variabel, är det sorgligt eller turligt?

2003, vecka 34, tisdag

1. Jag ska ta itu med sånt som ska tas itu med. Rysk grammatik, svensk statistik. Sedan ska jag ta itu sånt som behöver tas itu.

2003, vecka 34, söndag

Jag skulle vilja kunna föra konversationer på franska, ryska och tyska. Eller, för den delen, svenska.

2004, vecka 10, onsdag

Apoteket säger En halvtimmes rörelse om dagen räcker. Snålt tilltaget, tycker jag, innan jag inser att det är motion och inte emotion det handlar om.

