Det andra paketet i sommarens omgång av Pocket och Prassel kom redan förra veckan, men jag har verkligen inte haft tid att blogga om det förrän nu! Så här kommer min hyllning till ”hemlige Arne”, lite senare än planerat, men såå välförtjänt!

Min hemlige bokvän utlovade i förra paketet att hon (för jag tror att det är en hon, trots det maskulina i Arne. För att vara på den säkra sidan får hemlige Arne dock pronomenet ”hen”, inspirerat av finskans pronomen i neutrum och queerteori) inte skulle köra på så säkra kort (som ”Kafka på stranden” som jag länge har velat läsa och Marianne-godisar som jag har uppgett att jag gillar).

Det andra paketet innehöll Ninni Holmqvists Enhet och godis med sommartema: Center med päronsmak, zoogodisar (som var SUPERfärska -jag var tvungen att äta upp allihop samma kväll!) och en pingvinstång med smak av mango och granatäpple. Det först- och sistnämnda är godis jag inte hade köpt själv, men som båda var angenäma smakupplevelser!.

Enhet är Holmqvists debut och ”hemlige Arne” valde att skicka den till mig för att hen själv om den. Det är det bästa kriteriet för att rekommendera böcker, tycker jag! Dorrit Weger skrivs in på ”reservbanksenheten för biologiskt material”, eftersom hon inte har lyckats göra sig nyttig på något annat sätt i samhället. Hon har till exempel inga barn. Hon trivs rätt bra, övervakningskameran på rummet bekommer henne inte och det finns en fin vinterträdgård, bra mat och fina vänner. Men så träffar hon en man som oxå bor på Enheten och blir helt otippat gravid. Och är det då egentligen så bra att bo därinne då?

Boken tycks höra hemma i samma kateogori som Karin Boyes Kallocain och Orwells 1984 och jag ser mycket fram emot den. Liksom godiset hade jag nog inte valt boken själv, men jag blev omgående nyfiken på den!

Om det inte har framkommit tidigare, så var det här paketet verkligen klockrent! Bok som utlovar ny tankemat, nya upptäckter i godisland och så helt otippat. Tusen gånger bättre än Kinderägg 😉

Tusen tack!

