Jag är ju ålagd det strängaste köpstopp på böcker fram till Bokmässan i september. Alla pengar jag sparar på de böcker jag inte köper registreras noggrant och överföres till ett speciellt Bokmässekonto för shopping just på mässan. Och det har gått finfint. Jag har sparat massor med pengar och varit duktig och istället skrivit upp titlar i bokboken för framtida besök på bibblan.

Men så åker jag iväg på tjänsteresa och passerar Sthlms central. Där finns Pocketshop. Med sitt lockande utbud av engelsk pocket. Min diciplin sattes på starka prov och till slut var jag tvungen att ringa Fantastiskheten för moraliskt stöd. När jag hade förklarat situationen, så berättade han att andra regler gäller när man är på resande fot: köpstoppet gäller fortfarande, men inte böcker man blir blixtförälskad i. Jag bor ihop med en klok karl 😉

Hem med mig fick Siri Hustvedts Sorrows of an American och Miranda Julys No one belongs here more than you följa. Och sen fick jag kanelte och citron- och vallmomuffins av mig innan tåget gick hem. Tåget var knökfullt, så jag fick stå hela vägen från centralen till Jobborten, vilket inte hindrade mig från att uppslukas av Hustvedt. Hon skriver så att man omedelbart uppslukas av texten, den kvinnan.

Förra helgen ledde Fantastiskheten själv ner mig i fördärvet, då han ringer och säger ”jag ska beställa ditten och datten från Amazon, ska du ha något?” Den enda bok jag har suktat riktigt länge efter och som jag tänker läsa på originalspråk, det vill säga engelska, är Alberto Manguels The Library at night. När han ringer har jag handlöst förlorat (och förälskat) mig i En historia om läsning. Och The Library… finns för ca 100 spänn inbunden på Amazon. Så den beställde jag. Men den räknas faktiskt inte, för den har jag velat ha så länge och hundra spänn är ett sånt fynd och och…

I går var vi på stan en sväng och råkade gå förbi en sommarfyndslåda med pocket för fem riksdaler. Jag skulle bara titta liiiiite, eftersom jag ju som sagt har köpstopp. Där låg iaf Peter Englunds Tystnadens historia och andra essäer, Bertil Torekulls Zojas hus. Rapport från en rysk by och en bok som kort och gott heter Pakistan av en Michel Boivin. Den ämnar hjälpa läsaren att bättre förstå Pakistans utveckling och situation. Men jag har ju köpstopp. Men de kostar ju bara fem kronor styck. Fantastiskheten, vad göra? Och han förklarar att böcker för sådana enorma summor faktiskt inte är ett köp, strikt definitionsmässigt, utan mer av en räddningsaktion. Så de fick oxå följa med hem 🙂

Och så handlade vi på ICA Maxi på väg hem idag och där fanns den sööötaste bok med muffinsrecept. Den heter kort och gott Muffins (Cupcakes på engelska), är skriven av Sue McMahon och innehåller bland annat ett recept på palsternacksmuffins (alltså inte matmuffins, utan tänk morotsmuffins fast med palsternacka ist). Rosa med ringpärm och i ett alldeles bedårande format. Men jag har ju köpstopp! Nu börjar jag ju lära mig hur det här fungerar, så jag visar boken för Fantastiskheten som bestämmer att vi kan ta den på matkontot, eftersom den kommer honom till del då han ju får smaka det jag bakar och då är det ju faktiskt inte jag som köper boken. Han är så klok 😉

Så jag tycker det går ganska bra med köpstoppet 😀

