Stig Fredriksson har varit utrikeskorrespondent i både Washington och Moskva under många år och jag blev mäkta förvånad när jag hittade Alexanders kurir. Ett journalistliv i skuggan av det kalla kriget i en boklåda för halva reapriset. Bilden av honom (den jag hade alltså…) som en alltigenom neutral journalist fick sig plötsligt en spricka. Vaddå Alexanders kurir? Innan jag ens hade läst baksidestexten var min första tanke att kunde det vara Alexander Solzjenitsyn som titeln anspelade på? Men jag trodde han var död?

Och jo, det var Solzjenitsyn och nej, han var inte död. Det visar sig att under Fredrikssons tid som utrikeskorre i Moskva, så lärde han känna Solzjenitzyn och blev dennes kurir ut till väst. Bland annat var Fredriksson behjälplig med utförseln av manuskriptet till Solzjenitzyns Gulagarkeplagen, om sovjettidens fångläger. Gulagarkepelagen publicerades i väst, något som definitivt inte uppskattades av sovjet, utan resulterade i att Solzjenitsyn landsförvisades. Fredriksson avslöjar oxå att han var påtänkt som Solzjenitsyns personlige assistent under landsförvisningen, men att det under de efterföljande diskussionerna om politik och dito ståndpunkter öppnade sig en sådan klyfta att de båda till slut var överens om att det nog inte var någon bra idé. Jag blir oxå förvånad över vilka åsikter Solzjenitsyn visar sig ha, efter att ha kämpat för sin (och andras) möjligheter att yttra sig fritt under Sovjettiden.

Boken handlar inte bara om kurirandet åt Solzjenitsyn (som för övrigt är ett fruktansvärt ord att skriva på ett tangentbord!), utan om Fredrikssons liv som journalist och vad han tyckte och kände under sina uppdrag. Det ger journalisten en varmare sida. Boken är läsvärd av den anledningen, men även för förstahandsupplevelserna om hur det var att verka bakom järnridån.

För inte så länge sedan såg jag De andras liv (tack mamma för att du kom ihåg titel och hela innehållet på filmen!) och det finns likheter mellan bok och film, framförallt hur det var att leva under järnridå.

Se film och läs bok och var glad för att vi har yttrandefrihet. Och tänk lite på FRA-lagen…

