En bok om Biafras kamp för självständighet, hur jävligt kriget slog mot de civila i Biafra och en bok om att överleva, på alla sätt. Biafra ville göra sig självständigt från Nigeria och 1967-1970 rasade inbördeskriget. En halv gul sol utspelar sig under den tidsperioden.

683 sidor som jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva, jag vet bara att jag sjönk in bortom texten och in i historien och förundras över varför vi (läs:jag [men förmodligen även många andra i väst] kan så lite om Afrika. Orden ”Biafra-barn” och ”tänk på barnen i Biafra” hörde jag när jag var liten, men jag hade inte gjort någon koppling till någon sorts verklighet. Jag behöver veta mer om Afrikas alla länder och vill veta mer om Nigeria och igbo-folket. Som så ofta när man läser, så är frågorna fler vid avslutad läsning, än när den påbörjades! Boken förtjänar en så mycket utförligare recension, men det här är allt jag förmår: läs, läs, läs!

