Jag hakar på även den andra omgången av Pocket och Prassel som En bok om dagen ordnar. Jag har gjort en sida för det här inlägget som heter just Pocket och Prassel 2.0. Den finner ni på samma rad som ”Om Camilla och hennes boklåda” och ”Pocket och Prassel”.

Villkoren för den här omgången precis de samma som förra gången med ett litet tillägg: ett av de tre paket som skickas ska vara tematiserat. Hur är valfritt och att tematisera alla paketen är förstås tillåtet, men minst ett ska ha ett tema. Nedan följer mina svar på frågorna!

* Vilken genre är du mest förtjust i?

Jag läser i huvudsak bara en kategori böcker, nämligen bra böcker Det betyder: välskrivna romaner som gärna får kommentera/diskutera/kritisera den värld jag och/eller författaren lever i. Inte bara, såklart, jag älskade Hustvedts What I Loved för språket och handlingen. Jag gillar skildringar av 1800-1900-talet, eftersom det hände så mycket i det (västerländska) samhället då. Fogelströms Stad-serie är en favorit. Till kategorin bra böcker hör även välskriven och dito researchad facklitteratur om sociala, politiska och samhälleliga frågor, dokumentärromaner (finns det ordet, egentligen?) och biografier/memorarer av personer som levt intressanta/annorlunda liv (Solsjenitzyn är min senaste hang-up). Jag gillar böcker med tankemat och oxå sådana som överraskar mig, som presenterar en vinkel på något som jag inte har tänkt på förut. Välskrivet och tankemat är således ledorden.

 

* Favoritförfattare? Har du redan allt som författaren har skrivit..?

Guillou var något av en husgud när jag växte upp, så jag har läst alla av hans böcker utom de om häxprocesserna och hans senaste Hamilton (den sistnämnda står på att-läsa-listan). Jag gillar Ajvide Lindqvist och har läst allt utom Människohamn. Siri Hustvedt, Haruki Murakami och Solsjenitzyn gillar jag oxå. Hustvedt läser jag inte för närvarande, eftersom jag har blev så besviken på hennes senaste; jag har bara läst Kafka på Stranden och En dag i Ivan Denisovitj liv av de två sistnämda. Jag gillar oxå Louise Boije av Gennäs.

* Vilka författare är du nyfiken på och har lust att läsa?

Jag är mer nyfiken på typer av böcker, än författare. Men Paul Auster är dock en författare jag fortfarande inte har läst något av. Jag arbetar med Mellanöstern och är nyfiken på böcker om framförallt Afghanistan, Syrien, Irak och Iran, skönlitteratur som facklitteratur. Annars vill jag läsa mer av Murakami (som The Wind-up Bird chronicle). Jag är oxå nyfiken på ryska klassiska författare: Dostojevski (Brott och Straff står i bokhyllan…oläst, fortfarande) och Solsjenitzyn, till exempel. Överhuvudtaget mer icke-anglosaxisk litteratur vore spännande, Ryssland, Mellanöstern, kanske Indien…

* Vilken genre vill du absolut inte läsa?

Sci-fi och fantasy går bort, lixom utpräglad chic-litt, även om jag verkligen gillade Djävulen bär Prada. Poesi och dramatik har aldrig lockat mig, lixom heller inte novellformatet. Jag har läst mig less på deckare och kommer inte överens med kategorin svenska kvinnliga deckarförfattare som Marklund och Läckberg.

* Vilken författare vill du absolut inte läsa?

Bergman, Ranelid, Norén, Bodil Malmsten, Rudberg, Läckberg, Marklund, Martina Haag, Belinda Olsson… (namnen är de samma i den här omgången som i förra…)

* Letar du efter någon/några böcker som du vet (eller tror) har kommit i pocket, men som inte går att få tag på via bokhandeln längre? Vilka böcker gäller det  – och skulle du i så fall tycka om att få dessa i läst skick?

Hm, nej, jag tror inte det… jag vill ha både Människohamn och Guillous senaste i pocket, men dels vet jag inte om de har kommit än och sedan är jag tveksam om de kommer att ta slut på förlaget i brådrasket 😉

 

* Skulle det kännas ok att få flera begagnade pocketböcker (i trevligt skick!) istället för en ny, i något byte?

Absolut! Så länge böckerna är i fint skick, så spelar det mig egentligen ingen roll om de är nya eller begagnade.

 

*Läser du på andra språk än svenska?

Jag läser med fördel på engelska om det är originalspråk eller om den engelska översättningen kom före den svenska. Jag irriterar mig något kopifantastiskt på dåliga översättningar, framförallt från engelska till svenska. Fast, väl hanterad, är svenskan oxå ett fantastiskt språk!

 

* Läser du andra språk än svenska?* Är du tedrickare eller kaffedrickare? Någon speciell smak som du gillar?

Jag blir så oregerlig av kaffe, så det drickar jag i yttersta nödfall på jobbet. Jag är således tedrickare. Ibland svart, men lika gärna och ibland hellre grönt och rooibos. Jag är hemskt förtjust i Guteblandning och Skellefteblandning när det gäller svarta teér, som båda är lite åt det kryddiga hållet. Nu när hösten närmar sig, så dricker jag gärna te med smak av kanel och kardemumma, ja, åt det kryddiga hållet.

* Vilken slags godis gillar du?

Jag gillar mörk choklad (runt 70%), godis med kombinationen choklad+mint, Marianne, zoo-godis (men inte zoo-klubban!), Ferraribilar…

* Gillar du naturgodis; nötter, torkad frukt och liknande?

Oh, ja! Jag är hemskt förtjust i choklad- och yogurtdoppade hasselnötter, yogurtdoppade cashewnötter och dito bananer.

* Är du allergisk mot något (t.ex. nötter, gluten, mjölk…)?

Jag är måttligt laktosintolerant, även om mjölk och laktos i godis går bra. Skicka ingen giftig mjölk, bara 😉

 

* Annat som du vill lägga till..?

Det här är en sån härlig idé, jag blir precis lika glad i kroppen av den här omgången som jag var av förra! Nu köör vi  😉

Kontakta mig gärna på camillasboklada@gmail.com om det är något!

 

 

 

 

 

