Jenna Jameson är enligt baksidestexten vår tids populäraste kvinnliga porrstjärna och även den mest omtalade genom alla tider. Att älska som en porrstjärna, en sedelärande berättelse är hennes biografi, skriven av henne själv tillsammans med journalisten Niel Strauss. 603 sidor bilder, dagbokstexter, tips, serier och berättande huller om tvärs om stjärnans liv.

Det är (mycket!!) sex, bara bröst, naket, droger, festande, kukar, strippande, pengar, girighet och våld. Hon ger exempel på transkriberade sexscener i en porrfilm (…i sin helhet, så att inga kittlande detaljer ska lämnas åt fantasin. (s 159); ger tips på hur man gör en bra avsugning (i punktform) och ger råd om hur både killar och tjejer ska göra för att a) ta sig in i porrbranschen, och b) göra bra ifrån sig när väl där. Hon diskuterar analsex och hur man på bästa sätt mentalt hanterar porrbranschen som arbetsplats (både att arbeta däri och att hantera sin privata omgivnings reaktioner).

Allt detta är överväldigande till en början, framförallt för en tös som a) inte ser på porrfilm, b) tycker att större delen av porrindustrin handlar om kvinnoförnedring. Samtidigt är boken lite kittlande och stundtals rodnar jag och vill dölja vilken bok det är jag läser, där jag sitter på järnvägsstationen i mina skor med klack, min skjorta och mina svarta uddabyxor på väg till mitt Viktiga Arbete (”tänk om någon såge att det explicit PORR jag sitter och läser!!”).

Sedan tänker jag att boken ju faktiskt handlar om en tjej som växer upp utan sin mor, med en far som jämt arbetar och lämnar Jenna och hennes bror att härja vind för våg, som blir våldtagen inte en, inte två, utan flera gånger, som hamnar i, milt uttryckt dåligt sällskap, börja knarka mer än en gång (och oxå slutar mer än en gång), men som till slut lägger av med knarket och tar ansvar för sitt liv. Bruden är fruktansvärt duktig på sitt jobb och tjänar massvis med pengar på det. Hon har skinn på näsan och vet vad hon vill. Hon startar eget företag, använder webben som distributionsforum och hittar kärlek och familj.

Det är ordet porr som får mig att tappa fattningen. Att diskutera det tillsammans med något annat -framförallt i de explicita termer Jameson använder!- gör att porren tar över. Sex är fortfarande så privat (för mig som för många andra, gissar jag) att det känns mig så främmande att slå mynt av det; att dra denna fina kärleksförklaring i smutsen genom att göra det till ett yrke. (Jag vet inte vad jag har flest fördomar om: sex som ömhetsbetygelse i ett parförhållande eller porrindustrin.) Det Jameson med flera gör är att de har sina egna gränser för vad som är privat långt bortom mina, och många andras, gränser. Det handlar nog dessutom om den fina gränsen mellan moral och moraliserande (tack Fantastiskheten för den gränsdragningen). Är porrstjärnor som, likt Jamesom, gjort ett medvetet och genomtänkt val att stanna i porrbranschen (och nu förutsätter jag, åtminstone för diskussionens skull att hon faktiskt har gjort det), moraliskt förkastliga? Moraliserar vi inte bara om dem? För att vi själv inte skulle göra de val de gör? (En tangent: läs här om att ha bibeln som rättesnöre vad gäller moralregler…)

Orden ”kvinnlig” och ”porrstjärna” känns dessutom inkompatibla: för handlar inte porrbranschen om att förnedra kvinnor? Det visar sig dock att en kvinnlig porrstjärna tjänar betydligt mycket mer än en manlig. Dock domineras branschen (åtm enl Jameson) av män, män och åter män. De äger produktionsbolagen; de skriver avtalen. Men kvinnorna är, återigen enl Jameson, stjärnorna. I en (hetero)porrfilm har killen bara en intressant kroppsdel och ska i övrigt hålla sin kropp så mycket utanför bild som möjligt, medan kvinnan är i centrum (både i kameralinsen och i tittarnas fantasier).

Att älska en porrstjärna… kommer att ta ett tag att smälta. Den utmanade många av mina föreställningar om porrbranschen (och infriade en del andra) och jag imponeras faktiskt över att Jameson har överlevt det liv hon har levt. Hon nuddar ett par gånger vid frågan varför hon blev porrskådis, men jag tycker inte vi får något riktigt bra svar. Kanske för att något bra svar inte finns? Hur kom det sig att du arbetar med det du gör just nu?

