Jag gav visst nyårslöften till läsåret 2008. Låt se hur de föll ut:

Jag hoppades på fler läsa böcker än 2007. 2008 läste jag 59 böcker (varav 3 obloggade), år 2007 läste jag 63. Jag hade glömt den här förhoppningen, men med tanke på att 2008 innehöll heltidsarbete plus veckopendling, så var det väl bra att ligga kvar på ungefär samma nivå som året innan 🙂

  • mer dedikerad lästid. Föll på grund av heltidsarbete med tillhörande veckopendling. Visserligen gav mig tiden i Övernattningslägenheten på Jobborten mig mer egentid, men det blev rätt mycket jobbat oxå, så jag orkade inte läsa så mycket. Väl hemma igen, så behöver man ju odla andra relationer än den med sig själv. Så ingen direkt måluppfyllnad där.
  • inga förseningsavgifter till bibblan. Det floppade totalt. När jag skaffade övernattningslägenheten på Jobborten, så fick jag förseningsavgifter på bibblan där med. Ärligt talat hade jag helt glömt bort det löftet… Mina bibblobesök har dessutom varit betydligt färre det här året..eftersom tiden har varit mer uppbokad. Bibblosar är en sån bra uppfinning, undrar hur jag ska få tid att gå dit igen? Tips, någon?
  • Läsa fler böcker från icke-anglosaxiska länder. Kvalificerar gör böcker där handlingen utspelar sig i icke-anglosaxiaska länder och/eller är skrivna av författare från icke-anglosaxiska länder. Av de 56 böcker jag har läst under året, var dryga 39% (22 st) svenska och ca 30% (17 st) från anglosaxiska länder (som USA (11 st), Storbrittannien (4 st)). Resterande del, d.v.s ca 35 % (eller 20 böcker) var från andra delar av världen som Ryssland (3 st), Asien (3 st) och Europa (exkl. Sverige) (5 st). Go me! 🙂 Nu har jag inga siffror på hur fördelningen såg ut för året innan, men det känns som att jag har breddat min läshorisont något. Min nyfikenhet på andra världsdelar var störst i början av året, ju senare på året desto mer anglo-amerikanskt och europeiskt/svenskt har det blivit.
  • läsa fler böcker på originalspråk, d.v.s engelska Av 26 böcker som hade engelska som originalspråk, så läste jag 10 på originalspråket, d.v.s 38 %. Majoriteten av dessa procent lästes innan heltidsjobbet drog igång och det är bara att konstatera att startsträckan är lite längre för böcker på engelska. D.v.s. jag väljer hellre något på svenska när jag är trött.

Jag läste dessutom nästan exakt lika många böcker av kvinnliga och manliga författare, nämligen 26 st av manliga författare och 27 st av kvinnliga. 6 av böckerna jag läste var skrivna av två eller fler författare, eller var antologier, så de ingick inte i min räkning.

