Jag hittade ytterligare en enkät via bokhora:

Senaste bokköp: Oj. *försöker minnas* Kan ha varit De välvilliga som julklapp.

Senaste bibblolånen: När ingenting särskilt händer av Billy Ehn och Orvar Löfgren, en muffinsbok och Vardagsmotion: vägen till hållbar hälsa av Johan Faskunger

Senaste utlästa boken: Tystnadens historia och andra essäer av Peter Englund

Favorittidning: Jag gillade Silikon när den fanns. Nu gillar jag Vi läser, Camino och Femina. Och Nemi, förstås.

Plats där jag helst läser: Nu har det blivit mycket läsa i sängen. Annars gillar jag att läsa mer eller mindre halvliggande i soffan, med eller utan tekopp.

Så sorterar jag min bokhylla: Pocket och inbundet var för sig, i bokstavsordning. (Önskar mig en hylla med pocketdjup, för maximalt utnyttjande!) En hylla med stora böcker, typ Bonniers konstlexikon, någon inredningsbok, kartböcker odyl. Och olästa böcker för sig. Facklitteratur hamnar oftast i arbetsrummet, men okynnesläst facklitteratur hamnar ibland i vardagsrummet. Det beror på hur boken känns 😉

En bok som jag minns att jag läste när jag var liten: En bok om en rullstolsburen kille och hans fram- och motgångar vars namn jag har glömt, men vars pärmar var mintgröna och boken säkert 300 sidor tjock. Det var en av de första tjockare böcker jag läste. Vilhelm Mobergs Utvandrarepos plöjde jag en sommar och älskade! En av mina första kontakter med sk klassiker.

Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst: En bok om Bullerbyn som jag fick i treårspresent (enligt text på insidan pärmen). Sönderälskad.

Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein. Och Good enough av Elizabeth Gummesson.

