Ung tjej (18) som skriver om sitt förhållande med sina kroppsvätskor och sitt underliv och jag slänger mig över boken när jag passerade Pocket Shop häromveckan. But why? Kanske ville jag ta reda på exakt hur äckligt det kunde bli. Och det kan bli riktigt äckligt. Och kanske för att upprepa Jannerlings experiment att se hur jag reagerar. Varför är kroppsvätskor äckliga? Jag instämmer med Jannerling om att det inte är en bok att läsa när man äter.

Jag skrattar högt åt Helens frispråkighet och åt hennes protester mot vad hennes pryda mamma har lärt henne om hygien. I nästa sekund får jag kväljningar:

Another rule my mother had about pussies was that… they’re much more vulnerable to fungus and mold and whatnot. Which is why girls should never sit down on an unfamiliar or public toilet seat. I was taught to piss in an upright crouch…

I’ve turned myself into a walking laboratory of pussy hygiene. I enjoy plopping myself down on any dirty toilet seat anywhere. That’s not all. I rub the entire seat with my pussy before I sit down, going once around with a graceful gyration of my hips. When I press my pussy onto the seat it makes a smacking noise and then it sucks up all the pubic hairs, droplets, splotches, and puddles of various shades and consistencies… And I’ve never had a single infection. My gynecologist, Dr Broekert, can confirm that.

Mest välskrivna och levande är de bitvis äckliga delarna om hennes kroppsvätskor etc.. Delarna om familjen och skolan känns faktiskt mest som utfyllnad (alternativt så tjusas jag av allt äckel att jag bara tycker att de andra delarna bara stör…) Som tankeväckare när det gäller vårt hygienfanatiska samhälle, om kvinnors traditionella syn på sin egen kropp och kvinnors sexualitet är den underbar.

Hon har en intressant tanke om rakning:

I think that if men want shaved women, they should take over the shaving. Dont’ saddle the women with all the work. In the absence of men, women wouldn’t care at all how hairy they were. The best arrangement I can imagine would be for men and women to shave each other in whatever way they find most pleasing. That way each would have the exact hairstyle that got their partner the hottest. Better than just hoping for the best from the other person or trying to explain it. That’s nothing but trouble.

Jag stör mig ordentligt på tre saker:

1) När hann hon ta alla droger? Bruden är ju bara 18 och det framkommer inte riktigt hur gammal hon var när hon knarkade?

2) Fick inte hon lära sig på kemin att protein stelnar vid höga temperaturer och att det därför är lättare att få bort blodfläckar i KALLT vatten? Eller var det en av lektionerna hon skolkade från och knarkade?

3) Slutet. Herregud, så såpigt.