Just nu skulle jag kunna ge ganska mycket för att få:

  • ett rum helt i vitt möblerat med bekväma läsmöbler
  • fullkomlig tystnad
  • vårsol alternativt ett snöfall utanför fönstret
  • sjok av tid
  • någon som med jämna mellanrum kom in med typ scones, färskost och marmelad, smoothies eller helt enkelt väckte mig ur en tupplur och berättade att middagen var serverad.

Då skulle jag inte släppa Murakamis Fågeln som vrider upp världen förrän den var rejält utläst. Den där halva sidan jag nu hinner läsa innan ögonen trillar ihop är ju bara frustrerade lockande.

Jag jobbar nu i en omgivning där jag inte kan skärma av alla intryck ordenligt. Det resulterar i en förfärlig huvudvärk framåt eftermiddagen och en massiv trötthet efter jobbet. Men det förtretligaste är att jag inte orkar läsa..

Sen övar jag mig på att ligga på spikmatta. Det är jätteläskigt, men bra, för jag sover som en död och det hjälper mina ihopbitna käkar att bli mindre ihopbitna. Och bidrar till att jag inte orkar läsa sen.. hm, jag får kanske förlägga läspassen tidigare på kvällen.

