Lyran har dragit igång vad hon kallar en tematrio och första trion ska vara böcker skrivna av författare som fått Nobelpriset. Jag hakar på, även fast jag inte har läst många nobelpristagare! Utan inbördes ordning kommer:

  1. Martha av Doris Lessing. Jag förundrades över det inkännande i beskrivningen av Martha.
  2. Vredens druvor av John Steinbeck. Ett av mina första möten med en nobelpristagare. Jag läste den i gymnasiet när jag hade fått tag på en lista med s.k ”klassiker” och fick en känsla av ”äntligen läsning att bita i”. Den fungerar för mig lite som Mannen utan öde fungerar för Lyran.
  3. Mannen utan öde av Imre Kertész är mitt tredje val. Den är lågmäld och fruktansvärd och jag förundras och fascineras över sättet att icke-skildra något så fruktansvärt  som koncentrationslägret.
