Det här med frivillig enkelhet tilltalar mig mer och mer ju mer jag läser om det. Jag fick två boktips när jag skrev om Växla ner, varav endast Gisela Lindes Lev enklare kunde hittas på mitt lokala bibliotek, så den åkte genast med hem!

Och jag instämmer bokidioten, det här är en bok som lämnar Stora Avtryck! Linde ger inga pekpinnar, men däremot en massa inspiration till hur man kan göra sin vardag enklare. Allt från hur vi kan ta hand om vår kropp till hur man kan tänka kring att gå ner i arbetstid för att få ökad livskvalitet. Spontant känns den mer genomarbetad än Växla ner , lixom större. Och jag inser att hon sätter ord på tankar som jag har haft ett tag, men inte kunnat sätta ord på själv. Jag är en av naturen ganska bekväm (läs: lat!) person som inte vill ha en onödigt tjörvig tillvaro. Kan jag få verktyg för att kunna o-tjörva min tillvaro, så bleve jag en väldigt lycklig människa! Och Linde tycks presentera just detta.

Linde för in ayurveda och yoga i ett liv med frivillig enkelhet och det är ju det här jag har varit inne på hela tiden, fast utan att kunna sätta ord på det! Utan att binda samman det till en helhet.

Sedan tar min västerländska akademiska hjärna över och jag tänker: har det alltså gått så långt att vi måste ha en bok som talar om för oss hur vi ska leva? Så splittrade är vi i det individualiserade, informationsbaserade samhället att vi behöver riktlinjer för livet. Men det är ju så människan ju har gjort i alla tider. Rättesnören, moraliska livsprinciper och vägledning är väl det som religionen har gett människan. På 2000-talet är grunden dock inte ett högre väsen utan en insikt om att lagom faktiskt är en ganska bra grundprincip för livet. Livet i västerlandet på 2000-talet är ett liv i (framförallt materiellt) överflöd och även om det kan vara trevligt emellanåt, så är det kanske inte alltid bra.

Och när jag hade irriterat mig i två dagar över att jag inte fick vika hundöron och göra understrykningar, så inser jag ju hur ohållbart det är. Så nu är den på väg hem till mig från Adlibris! 🙂

Fler tankar kring detta tema kommer förmodligen att presenteras senare här i bloggen, för färdigtänkt är det inte!

