Jag vet inte riktigt hur jag tänkte när jag valde Handel med döden av Simon Kernick efter att precis ha läst En oväntad semester. Söt chic-lit och därefter något av det blodigaste och vidrigaste jag har läst på länge. En lite chockartad omställning, minst sagt.

Denis Milne är polis, men extraknäcker som yrkesmördare. Han skjutertre människor, men det visar sig att de är oskyldiga. Åtminstone verkar det så till en början. Det blir stort pådrag förstås och själv börjar Milne utreda mordet på en ung prostituerad. Och samtidigt försöker han ta reda på varför det var så viktigt att få de tre ur vägen.

Det är brutalt, blodigt, våldsamt, svart, cyniskt och väldigt bra. Det går snabbt: Kernick vilar inte på hanen (no pun intended) när det gäller att tjörva ihop historien ordentligt. Det visar sig att många av människorna har oväntade, olagliga och, i vissa fall, perversa och motbjudande skelett i garderoben. Det håller och är spännande hela vägen. Våldsamt och äckligt. Bitvis riktigt äckligt och jag är glad att det ”bara” är en bok. Och att jag är ganska härdad, för jag hade inte väntat mig all den här geggan.

Det är en svart värld Kernick målar upp, där människor inte drar sig för att fiender och hot ur vägen, kosta vad det kosta vill. En värld där människor inte är goda, där skenet ofta bedrar och det rejält och där den överlever som är smartast, mest snabbtänkt, tyngst beväpnad, har mäktigast vänner och inga skrupler har. En där en polis kan extraknäcka som mördare. Och gör det med sitt samvete i behåll.

Och trots detta vill jag läsa nästa bok, En bra dag att dö. Jag vill veta hur det går för Milne. Hur klarar han sig?

