I En bra dag att dö, uppföljaren till Handel med döden har Dennis Milne tagit sig till Filippinerna där han driver ett hotell tillsammans med en av sina tidigare tjallare och emellanåt försörjer sig som yrkesmördare. Under ett helt annat uppdrag får han nys om en ledtråd till mordet på en före detta poliskollega. Han åker tillbaka till London för att försöka få klarhet i vad som faktiskt har hänt.

Snabbt går det, i den här boken som i den tidigare. Händelseförlopp tar oväntade vändningar, det är rått och folk drar sig verkligen inte för att använda våld. Jag tycker mig ha läst en del deckare i min dag och brukar därför inte bli så förvånad över det som sker, då följer ett känt recept. Men En bra dag att dö förvånar mig ständigt. Saker händer snabbare än jag förväntar mig, det otänkbara inträffar mest hela tiden och lojaliteter är inte det de tycks vara. Människor är heller inte de de tycks vara. Händelser hänger heller inte ihop som jag hade trott och som Kernick ger sken av. När den initiala förvåningen har lagt sig njuter jag av att överraskas, trots att överraskningarna är blodigare, råare och mer perversa än i min vildaste fantasi. Det är outlidligt* spännande och jag kan knappt läsa snabbt nog för att få veta hur det går och hur det ska sluta.

Jag förvånas över att jag inte äcklas mer under läsningen, för Kernick låter Milne komma i närheten av de kanske vidrigaste brottslingarna. De är inte bara medvetna om att deras handlingar är olagliga; de handlar i syfte att njuta och är dessutom så högt uppsatta i samhället att de har stora möjligheter att dölja resultatet av sina handlingar genom att plantera bevis hos andra och lägga skulden på oskyldiga. De drar sig heller inte för att döda för att dölja sina handlingar. Milne framstår i jämförelse som den verklige hjälten, trots att även han är långt utanför lagens råmärken. Och visst är det därför man gillar honom; han försöker ju sätta fast de ”verkliga” brottslingarna -de som ger sig på de som inte kan försvara sig. Eller finns det grader i helvetet? Är ett uppsåtligt brott mot en brottsling en försvarbar handling?

Nästa bok, Mord för mord, kommer på svenska i augusti i år och jag kan knappt bärga mig! (Måtte inte Kernick nu gå och dö som en viss Larsson, för den här författaren vill jag baske mig följa i fler än tre böcker!)

*outlidligt= outhärdligt+olidligt. Fantastiskhetens påfund. Väldigt användbart.

