Bokhore-Helena har en ny enkät. Enkäter tycker vi om, så här kommer mina svar:

Senast köpta inbundna bok: Oj, det tror jag inte jag kommer ihåg. På sistone har det blivit mycket pocket.
Senast köpta pocketbok: Den senaste jag köpte var någon av de här fyra. Senast moochade boken var Rubyfruit Jungle.
Ultimata längden på en bok: Jag tycker inte om korta böcker. Jag läser snabbt och vill att historier ska räcka läänge. Noveller har ju Jhumpa Lahiri lärt mig älska, men annars är nog genomsnittsboken jag läser 300-400 sidor. Då tar det lixom ett tag att läsa ut den 😉
Favoritbokhandel: Även fast jag bara har varit där en gång, så är jag kär i Celsiusbokhandeln i Uppsala. The Upsala English Bookshop gillar jag oxå.
Favoritbibliotek: Bibblan hemma i Lapphelvetet! Deras fackavdelning är rena guldgruvan och dessutom är böckerna jag vill läsa sällan utlånade. Den bibblan är för mig förknippad med läslust och sommar och saknar jag läsinspiration när jag är hemhemma, så går jag dit. Det slår aldrig fel!
Favoritplats att läsa (i hemmet): I en av fåtöljerna vid fönstret i vardagsrummet. Med en filt över benen och ryggen mot resten av världen i sommarljus är det min oas.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Jag läser gärna på tåg. Då har man mängder med tid och ska dessutom mest sitta stilla…jag undrar om det inte är så att tågets uppfinnare faktiskt var inbiten bokläsare 😉 På en filt på en gräsmatta en solig dag är också skönt. Det ska fläkta lite och jag ska ligga i skuggan, då är det perfekt!
Fem författare du alltid köper i inbundet format: För fem år sen hade jag svarat Liza Marklund, men det gäller helt klart inte längre. Nu köper jag dessutom knappt nåt inbundet längre.
Bästa lässnackset: Många av mina bästa lässtunder har jag haft tillsammans med chokladbollar, även om det finns risk för kladd, framförallt på sommaren. Choklad överlag får bli mitt svar, trots kladdrisken, faktiskt.
Bästa läsdrycken: Te! Gärna Guteblandning eller rött kryddigt. Ett stort glas vatten i närheten är oxå nödvändigt, jag avskyr att behöva avbryta läsningen för att gå och hämta vatten. Lixom Helena blir jag törstig av att läsa.. eller möjligen av chokladen..
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Tystnad eller fågelsång.
När på dygnet läser du helst? I veckorna blir det innan jag somnar, men på helgen gärna på eftermiddagen, från typ 14 och framåt.
Bästa bakfylleläsningen: Jag vill se teveserier när jag är bakis. Alt. somna till Formel1.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Något sammanhängande, men som tål att snabbdyka in i. Jhumpa Lahiri är riktigt bra, faktiskt, lixom chic-lit och relativt lättläst facklitteratur. Överlag är facklitteratur bra pendlingsläsning, så länge de inte behandlar ämnen jag arbetar med.

