Jag hade ca 7,5 liter blåbär och ett par kilo hjortron att frakta med mig ner från Lapphelvetet. Inte ville jag checka in dem, för då var jag garanterad blåbärssaft i ryggsäcken vid ankomsten. Inte kunde jag ta med dem som handbagage, då bär tydligen räknas som vätska (?) och mängden möjlig att ta med därmed är kraftigt begränsad. Vad göra? Tjejen på flygplatsen sa köp kylväska och checka in.

Mamma hamstern sa mendu, ta min, jag använder den kanske en gång vartannat år och då för att avfrosta frysen. Åh, vad gjorde jag utan mamma hamstern! Hon har då lösningar på alla mina problem!

Vad vill du ha för kylväskan, frågade jag varpå mamma boktoken svarade köp en bok. Åh, vad gjorde jag utan mamma bokhamstern!

Villkoren för bokinköpet är följande: a) facklitteratur (definierat som ej skönlitteratur och ”något som du tycker om, vi har ju ganska lika smak när det gäller facklitteratur”) och b) på engelska (”det ska ju inte vara helt lätt”).

Det här är ju helt perfekt: med min minskade läsgeist, så kan jag alltså ägna mig åt väljande och vrakande (oh, det i-landsbekymret), till slut ta en bok som jag tycker verkar superspännande, ge bort den till en person som med största sannolikhet kommer att tycka att den är lika superspännande och (framförallt!) som kommer att läsa den och sen berätta för mig vad den handlade om! Så att vi sen kan diskutera den!

Nu är risken stor att det blir en beställning från Book Depository

