Lite ommöblering i vardagsrummet har nu möjliggjort en alldeles underbar läs-&myshörna under trappan. Förträfflig för te- och bokstunder. Framförallt om man virar in sig i täcket och får äta choklad samtidigt som man läser! Mysandes där har jag nyligen plöjt

  • Jerry Williams s.k självbiografi, en bok som inte fick mig att gilla honom mindre, trots vissa frågetecken kring fakta och fiktion. Vilken rocklegend!
  • Anders Öhrmans Komma ut. Berättelser ur garderoben, en intervjubok där tjejer och killar berättar hur det var att komma ut för sin omgivning. Tårar i ögonvrån genom nästan hela boken, så himla fint och fasansfullt om att berätta om det innersta för de närmaste. Så modigt och så himla onödigt att heteronormen ska vara så stark.

Jag har oxå läst ut Reading Lolita in Tehran, som jag nog hade haft större behållning av om jag, förutom Lolita även hade läst The Great Gatsby, Henry James och Jane Austen. Bra om litteratur som situations(o)beroende och som sprängstoff i ett styrt samhälle. Sugen på att läsa ovan nämnda verk/författare och mer av arabisktalande/-skrivande författare.

På väg hem från en av höstens alla utbildningar jag går plöjde jag Alexandramannen. Vår tids största nätsexhärva av journalisten Katia Wagner. En makalös historia om att bli lurad på Internet för att sen bli utnyttjad IRL. Där både offren och förövaren, just Alexandramannen, intervjuas och visar bilden av ett samhälle utan kunskap och möjligheter att skydda sina unga (kvinnliga) medborgare. Jag vill kunna säga att det här skedde i Internetanvändandets barndom i Sverige, i slutet av 90-talet och början av 00-talet, men det vore att ljuga. Tyvärr. Duktigt läskig bok som varenda förälder, lärare och soc.sekreterare borde läsa. Pronto!

Den nya läshörnan till trots, så dalar inspirationen som alltid så här års. Jag läser väl en del, men vi får väl se när jag bloggar igen.

