Heather Hamilton arbetar som assistent till en bröllopsfotograf i London och är singel efter att ha kommit på sin pojkvän med att vara otrogen. Hon går ständigt omkring och önskar sig saker. Enkla saker som att det ska finnas en ledig plats på tunnelbanan, att hon ska slippa stå och vänta i köer, att hon ska slippa vänta vid rödljus. Saker som skulle göra hennes vardag bekvämare. Hon önskar sig oxå saker som att det ska sluta regna, att hennes göörsnygga granne ska bli kär i henne och att hon ska få den perfekta mannen. Slentrianmässigt gjorda önskningar i nån sorts frustration över att tillvaron inte är den mest optimala. Så köper hon en lucky heather av en zigernare och.. det slutar regna, hon får en sittplats på tunnelbanan, hon får en stilig flatmate och börjar dejta James, kanske den perfekta mannen! Be careful what you wish for handlar förstås om huruvida man alltid behöver det man önskar sig. Och huruvida det är en välsignelse eller en förbannelse att få sina önskningar infriade.

I både Who’s that girl och den här använder Potter tankar som jag själv har lekt med: vad skulle jag säga om jag mötte mig själv för tio år sedan, respektive vad händer om jag får allt jag önskar mig. De passar båda om man är ute efter avkoppling och mysläsning, där inga obehagliga överraskningar väntar. Där finns både ljuv pirrande förälskelse och komplikationer som får en att undra hur det ska gå med den kärleken, den kärleken.

Trots att jag gillar det jag läser, upptäcker jag snart att jag hoppar över mer och mer i texten. Potters ständiga beskrivande av saker och ting blir tjatigt och jag lär mig snabbt när hon blir det. Jag hoppar till vad jag på förhand har listat ut är stycken som driver handlingen framåt. Sen går jag tillbaka i texten och bekräftar min gissning att det jag hoppade inte gjorde varken till eller från för min förståelse av handlingen. Däremot mycket för att minska min irritation.

Potter upprepar oxå saker och ting i onödan. Två gånger lägger Heather ihop två och två och förståår sambanden mellan hennes turamulett och de händelser som inträffar. Första gången har läsaren sen länge sett de sambanden, men okej då, skönt att få bekräftat att Heather oxå gör det. Andra gången är det bara mer utvecklat, utan att föra handlingen framåt ett dugg. Läsaren har där förstått för länge sen och det finns inget behov av att förtydliga igen. Alls.

Handlingen i Be careful what you wish for kommer knappt med några överraskningar alls, utan jag noterar att det jag hade förutspått faktiskt inträffade. En inte oviktig detalj för lyckad avkopplingsläsning! Dock listade jag inte ut hur det klart väntade lyckliga slutet skulle inträffa. Något som både karaktärerna och boken som helhet vann på.

