Bokhora måndagsmöter idag en bibliotekarieförläggaregrafiskdesigner som har startat ett eget förlag. Han har där gett ut mer av Patrick Süskind (ni vet, som skrev Parfymen)!

Bland annat det som kallas ”hans litterära storverk” Duvan. Jag hatälskade Parfymen och blev riktigt sugen även på den här. Nån som har läst Duvan? Hur står den sig i förhållande till Parfymen?

Jag läser vidare att förlaget ger ut mer av Süskind, där framförallt Om döden och kärleken fångar min uppmärksamhet. I den funderar författaren över hur det kommer sig att ingen karaktär i världslitteraturen/-teatern/-operan någonsin går på toa*!  Trots aktivitetens grundläggande karaktär!  Istället ältas kärlekslycka och kärlekskval. (Jämför Maslows behovstrappa.) I samma bok funderar S. över döden och varför vi tiger ihjälp en sån negativist. Förlaget skriver att författaren ”…hämtar exempel både från sin egen vardag och från världslitteraturen.” (min kursivering).

Han har mig redan vid toadörren här, Süskind. Kombinationen ämnesvalet (varför kärlek istf bajs) och kontexutalisering av en författare jag gillar verkar myycket spännande!

*går ens Helen i Charlottes Roches Våtmarker på toa?

