Jag är lite för kinkig för att vara lättinspirerad när det gäller böcker. Jag har svårt att ta ett boktips på allvar om omdömet endast är ”guud, den är så braaaa”. Jag vill ha det mer substantiellt, utvecklat (invecklat?), detaljerat. Helst vill jag veta mer om vad tipsaren själv läser, så att jag kan värdera boktipset mot bakgrund av tipsarens boksmak (ja, jag är kräsen). (Sammantaget kan alltså ett enkelt boktips resultera i en mindre intervju/boksamtal istf att jag bara säger ”tack, jag ska kolla upp det”. )

Bokhore-Helena ger mig substans, utveckling (inveckling), detaljer i sina recensioner. Som nu med Carol Goodman. En författare vars namn jag har hört ett flertal gånger, men utan att…tja, direkt uppmärksamma. Tills jag läser Helenas recension av Arcadia Falls. Tänker lite Den hemliga historien, blir lite sugen. Nickar uppskattande instämmande till

…stabil, om än inte världsomvälvande, litterär spänning med vackra miljöer och suggestiv stämning. För mig är den obligatoriska mordgåtan sekundär; jag läser Goodman för miljöernas skull.

Läser kommentarerna där Helena tipsar vidare om vilken Goodman att börja med (The Lake of Dead Languages). Blir ännu lite mer sugen. Läser mer om titeln på Amazon och läser framförallt att en kund skriver att historien påminner hen om Tartts The secret history. Ok, you had me att Secret..

Moocha lite Goodmans framöver, kanske?

