I folkmun så där till vardags säger man väl om en tjej med stort och tydligt klädintresse att hon är ”modeintresserad”. Startar nämnda tjej en blogg om sitt stora intresse, så blir det väl då en ”modeblogg”? Nej, inte per automatik. Den kan lika väl bli en ”konsumtionsblogg” eller en ”livsstilsblogg”. För en äkta, renodlad modeblogg skrivs av en person (oftast en tjej) med ett genuint intresse av mode, vilket inte (enbart!) betyder intresse av de stora klädkedjornas senaste kollektioner. En modebloggare är alltså inte enbart intresserad av kläder. Den betydelseskillnaden görs sällan.

Boken Dagens outfit och andra inlägg i modebloggsdebattenär enligt förordet en bok om

modebloggarna som vinner priser. Som tjänar pengar. Som råkar ut för bloggmobbing. Som kritikerrosas. Som gör karriär. Som andas, lever och uttrycker sig genom mode. /…/ Det här är är en bok om ett fenomen som tagit över ett helt land -och tjejerna som fick det att hända.

Kort sagt om renodlade, äkta, modebloggar. Soxbo ställer frågor om vad en modeblogg är, om produktplacering i bloggar (om när en bloggare är ”köpt”) och vad framtiden för modebloggare kan tänkas innehålla. Boken är dessutom fylld med intervjuer av kända modebloggare.

Hon drar slutsatsen att kategoriserandet av bloggar som just modebloggar görs av två skäl: 1) i strategiskt marknadsföringssyfte av nya bloggare som via till exempel Bloggportalen.se vill locka till sig nya läsare. Kategorin Mode och design lockar till sig störst publik, alltså flest potentiella nya läsare och 2) av belackare som vill kritisera både mode- och livsstilsbloggare.

Initialt upplever jag att boken inte håller den höjd jag hade väntat mig av en journalist. Rätt snuttifierad, skriven ungefär som en blogg (eller ett magazine), där ämnesvalen skiftar snabbt för att bibehålla läsarens nyfikenhet. Jag är van att läsa litteratur där kapitlens placering har en tydlig ordning, men efter att ha läst de fyra första kapitlen, så måste jag konsultera innehållsförteckningen: vartannat kapitel är en intervju med en bloggare och jag förstår till en början inte riktigt varför. Efter lite klurande inser jag att bloggintervjuerna kan ses som illustrationer till föregående kapitel.

Efter den initiala besvikelsen och irritationen drar jag ändå slutsatsen att Soxbo har fångat och skildrat en stor del av den flyktiga bloggosfären ganska tydligt. I bokens början konstaterar hon att modebloggen har gått från hobby till att vara en scen och visar därefter att engagerat, kreativt och ansvarstagande arbete kan leda till fler jobbmöjligheter, erkännande från modebranschen och (stora)  möjligheter att tjäna pengar på sin (mode)blogg. Och hon diskuterar fenomenet Dagens Outfit.

Boken kan oxå användas som guide till hur man startar en blogg. Både de intervjuade veteranerna och författaren själv ger tips och trix på saker att tänka på och boken i sig kan användas som tankemat inför en eventuell bloggstart.

I sann web2.0 -anda, så har boken en egen blogg och en Facebookgrupp.

(Tack till Kalla Kulor förlag för recensionsexemplar)

Annonser