I min bokbok har länge suttit två bilder av Veronica von Schencks böcker om Althea Molin. Jag tror jag klippte ur dem ur någon förlagstidning. I semesterbokbeställningen ingick första delen Änglalik. Nu äntligen var det dags.

Liksom jag gillade Gerhardsens böcker för att däri finns en lycklig polis, så gillar jag von Schenck för att hon skriver om polisutredningar ur en gärningsmannaprofilerares synvinkel. Kriminalhistorier berättade med en annorlunda touch. Jag är en sucker för pusselläggande och klurande och ville bli kriminaltekniker när jag var liten. Så här i vuxen ålder hade jag gärna blivit profilerare istället -är lite mer för beteendemässigt pusselläggande än blod, klet och kemi. Så jag är lite biased vid läsningens början, kan man konstatera.

Jag gillar Althea. Hon påminner mig lite om Lisbeth Salander; en outsider (i det här fallet i polissammanhang) vars kunskaper kommer till användning för att lösa mysterier och gåtor. Hon är skärpt, har skinn på näsan och samtidigt egna demoner (från ett tidigare, yrkesrelaterat, överfall) som gör sig påminda.

Fast jag gillar inte att det i ena stunden skickas MMS som i nästa stund är telefonsamtal och i det tredje omnämnandet ett SMS. Det var väl ändå ett MMS, ety det var en bild med och ingenstans nämns väl ett telefonsamtal från mördaren. Och det var väl mycket geografiskt positionerande för att min smak: man tittar ut genom ett fönster på ett fik och ser det ena till vänster, det andra till höger och vet precis vad man har bakom sig. Men sånt kan man ju skumma 🙂

En skön sträckläsare som ger cravings efter meeeer! Jag slänger mig på Internet efter avslutad läsning och inser till min förtvivlan att tvåan, Kretsen, inte finns i pocket ännu. Den finns heller inte inne på bibblan. Kris och katastrof och misär. Inser att jag verkar en aning manisk och tänker att det ju bara är en bok. Men irriterar mig ändå lite på att jag inte får läsa mer om Althea och Richard och fler mordhistorier!

Jag läser på altheasprofil.se att trean är på gång också! Skriv fort 😉

