Jag drunknade i onsdags kväll. Kom hem, la mig i sängen och fullständigt uppslukades av Adichies debutroman Lila hibiskus. Sögs fast. Tre timmar och en middag senare, så kom jag ut på andra sidan. Andlös.

Tonårstjejen Kambini är berättaren. Hon berättar om sin tillvaro med sin far Eugene, ansvarig utgivare för en stor tidning i Nigeria. Han är en Stor Man(tm): trogen katolska kyrkans tro, stöttar samhället på alla de plan med checker och kontanter. Hans tidning kritiserar oförväget korruptionen och maktfullkomligheten i samhällets toppar och han har fått pris av Amnesty för sina gärningar. Han slår dessutom hustru och barn och styr familjens liv med järnhand. Kambini och brodern Jajas tid schemalägger han minutiöst och han tål inte att på minsta vis bli emotsagd. Kontraster, galore!

Så får ungarna chansen att bo en tid hos sin faster i Nsukka. Och får se att livet faktiskt kan vara helt annorlunda. Och så träffar Kambini en helt annan katolsk präst än den som Papa hyllar i församlingen hemma. Och som hon får ett helt annat förhållande till.

Jag har kikat på Lila Hibiskus länge. Men varit lite skeptisk till handlingen, då jag tänkte att den skulle vara eländesskildring med fokus på familjens misär. Ack, så fel jag hade. Familjen är visserligen som en diktatur i miniatyr, samtidigt som boken visar på oron i Nigeria som samhälle. Och kontrasterna. Mellan rika och fattiga, kristna och ”hedningar” (Eugenes uttryck för icke-kristna, bland annat sin far), mellan Euguenes och Iofemas familjer. Men det är en bok om hopp och om vad sammanhang betyder för en person.

Jag är väldigt förtjust i portättet av Kambini. Hon är så härligt reflekterande, trots att hennes pappa försöker styra henne i allt. Chocken när någon säger emot hennes far, förvåningen när hennes kusiner får diskutera saker vid matbordet hos faster Ifeoma. Och efter hand tankarna om hur hon skulle ha velat reagera i en viss situation där hennes med våld eller hot om våld inskärpta beteenden går per automatik, utan att hon hinner tänka.

Jag blir oxå väldigt nyfiken på Papa, Eugene. Han är generös med sina tillgångar och ser till att stötta sitt samhälle. Han är dominerande, brutal och stenhård i sitt sätt att styra sin hustru och sina barn. Vad är det som har format honom?

En av de bättre läsupplevelserna 2010!

