Okej, hur har den utmaningens första månad gått? Jo, så här:

Böcker utkomna i pocket:

Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay. En berättelse om något jag inte kunde något om: franska polisen medverkar till att tillfångata och senare deportera franska judar utanför Paris. Samtidigt en historia om en familjs mycket hemliga hemlighet. Och om en amerikan i Paris. Fint fint fint!

Allt går sönder av Chinua Achube. En makalöst fantastisk bok om den vite mannens ankomst till Afrika. Ur den svarte mannens perspektiv. Enkelt och därför genialt: vi är känna igbofolket med deras kultur, religion och seder. Ser att deras samhälle har regler, tabun och sätt att hantera konflikter (precis som vilket samhälle som helst, såklart). Och sedan kommer den vite mannen. Och menar att igbofolkets seder och kultur är hedniska och primitiva. Och att den vite mannens sätt är bättre i egenskap av mer utvecklade. En skildring av kolonisation som varje människa borde läsa. Jag läser att den är obligatorisk på universitetsutbildningar i Afrika. Den borde vara obligatorisk läsning i historieundervisningen i alla länder. En av årets största läsupplevelser!

Inbundna böcker jag ändå var tvungen att läsa:

Bumerang av Tatiana de Rosnay. Antoine bjuder sin syster på en resa till det ställe där familjen tillbringade somrarna när barnen var små. Systern Melanie får en flashback från barndomen, men innan hon hinner berätta, så krockar de med bilen och hon blir allvarligt skadad. Det blir till en historia om familjer och kärlek. Bra, men inte lika bra som Sarahs nyckel.

Min kamp av Karl Ove Knausgård.

Summa:

Pengar jag inte lade på böcker: 81 kr

Bibblan var värd för mig: 353 kr.

