I Pocket och Prassel 2.0 som jag var med i för ca 2 år sedan fick jag boken Beautiful lies av författaren Lisa Unger. Den har hängt med oläst i ett flertal flyttar och nu först var det läge att ta itu med den.

Ridley Jones får en dag ett paket som innehåller ett kort som bland annat föreställer en kvinna som är märkligt lik henne själv. Den innehåller dessutom en lapp med frågan ”Är du min dotter?”. Hon frågar såklart sina föräldrar som såklart vidhåller att hon är deras dotter. Hon tycker dock att de har märkligt otillfredsställande svar på hennes frågor om varför de inte har några kort från när hon var lill-liten eller från när hennes mamma var gravid med henne. Ridley fortsätter att fundera och ställa frågor och får oväntad hjälp av nya grannen ovanför hennes lägenhet, Jake. Det visar sig ju såklart att Ridleys helylletillvaro inte är helyllig öht. Hon upptäcker snart att hennes liv som hon känner till det är en lögn, om än en vacker sådan. Och hon upptäcker att det finns mycket mäktiga intressen som för allt i världen (ganska bokstavligt, faktiskt) vill att lögnerna ska förbli oifrågasatta.

Jag gillar den tydliga berättaren i boken. Allvetande per definition, men utan att avslöja för mycket.

Den här boken är orsaken till att jag kommit väl sent upp ur sängen de senaste morgnarna. Ni vet såna där böcker som man inte kan sluta läsa om kvällarna, för att bokstäverna då skulle försvinna. Det här är en av dem. Händelserna urartar i allt snabbare takt och historien är väl genomtänkt och väl berättad. Som min hemlige bokvän uttryckte det när jag fick boken, så manar den till eftertanke. Men först när man har lugnat ner sig efter läsningen, så förstår man till fullo att uppskatta och reflektera över själva historien, utan att distraheras av biljakter och skottlossning.

Jag vill verkligen inte avslöja för mycket om handlingen, för jag vill inte förstöra läsupplevelsen för er -så iväg till läshörnan med er 🙂

