Jag läste ju om Huvudjägarna i DN först och är glad att jag följde impulsen att reservera den på bibblan.

Roger Brown är huvudjägare (rekryterare), men har en livsstil som kräver större inkomster än han har. Han har en hustru som vill ha ett barn, men får ett konstgalleri istället. Och ett dyrt hem. Så han extraknäcker som konsttjuv. Hustrun Diana introducerar honom en kväll till Clas Greve, som Brown inser är den perfekta kandidaten till en chefsrekrytering som han håller i. Efter en första intervju inser han oxå att Greves Rubensmålning är den perfekta lösningen till alla hans ekonomiska problem. Och sen börjar det gå snett. Och man inser att Brown inte är den enda huvudjägaren…

Det här gillar jag! Nesbø säger själv att han influerats av Brett Easton Ellis Americhan Psycho och det är bra gjort. Historien urartar dock inte till det splatter som Brett Easton Ellis historier ofta gör. Visst är det våld och av rätt brutal sort, men inte splattrigt. Rubensmålningens historia känns gedigen och jag gillar det fräcka i Browns stölder. Jag gillar att Brown är så uppkäftig i sin yrkesroll (den legalt betalda, that is) (så Ellis-skt), men att han även har känslor.

Det här gav ju mersmak: ska jag våga ge mig på en Harry Hole oxå? Vilken ska jag isf börja med?

