Jag är ovanligt ointresserad av årets bokrea. Dels med anledning av min utmaning, men även för  att…den inte är vad den brukade vara. Sen bokmomsen sänktes har rean sakta men säkert sjangserat, tycker jag. Läser i DN idag att det på sina håll ifrågasätts om den kan kallas rea (där Konsumentverket definierar rea som försäljning under begränsad tid av varor som finns i butikens ordinarie sortiment till priser som är väsentligt nedsatta).

Min närmaste omgivning funderar om jag inte ska söka akut när jag säger att jag inte är så intresserad av bokrean, men det är ju läsupplevelserna jag vill åt. Även om jag älskar att shoppa böcker, så vill jag ju shoppa böcker för att jag vill ha dem, inte för att de är billiga.

I år blir det två inköp:

-Gillian Flynns Sharp Objects för att Calliope rekommenderar den engelska översättningen istf den svenska som jag har på min minneslista på bibblan.

– Jonas Karlssons Den perfekte vännen, för att jag gillar honom som skådis. Får se om han håller som författare oxå. Mycket talar för det.

