Jag hakar på Helenas enkät om en nulägesrapport.

JUST NU…

Läser jag: Att föda ett barn av Kristina Sandberg
… och tycker: att författarens sätt att i samma mening skriva fram själva historien med Majs tankar och reflektioner är glimrande; att det inte finns riktigt så mycket lästid som jag skulle vilja för att sjunka in i boken så mycket som jag vill. I mitt huvud har jag dock placerat handlingen i Stockholm istf Övik och jag förvånas hela tiden över att avståndet till Östersund är så kort.

Lyssnar jag på: Euskefeurat. På ett språk jag glömmer hur mycket jag uppskattar.

Tittar jag på: Tant Camilla, 83, har somnat framför brasan den senaste veckan. Med TVn avstängd. Möjligen tittar hon på ekorrarna i fågelbordet som frossar.

Känner jag: en dubbelbottnad, men stark hemlängtan till Lapphelvetet. Vet inte om den botas eller göds med Euskefeurat

Önskar jag: att jag kunde hitta mig ett par mörkblå jeans som satt riktigt snyggt.

Längtar jag efter: mamma och pappa och Lapphelvetet.

