Nu en bok av lite annan karaktär än de andra två jag skrivit om de senaste dagarna. Jean Websters ungdomsklassiker Pappa Långben. Jag har försökt att på nätet hitta information om boken som inte är a)från bloggar, b) om Bonniers klassikerbox i vilken den här ingår, c) från Wikipedia, d) om filmen. Det har varit lite klurigt. Men information om boken finns iaf hos Adlibris (och då om den engelska utgåvan…).

Den här läste jag inte när jag var yngre. Jag var mer en Biggles- och Tre Deckare-tjej än en flickbokstjej.

Pappa Långben handlar om Jerusha (Judy) Abbott som växer upp på barnhem. 17 år gammal har hon på nåder har fått stanna kvar två år efter den tidpunkt när hemmet i vanliga fall ordnar en arbete och man blir självförsörjande nog att flytta därifrån. Av en hemlig välgörare, som oxå sitter i styrelsen till hemmet, så erbjuds Jerusha betald collegeutbildning+fickpengar mot att hon en gång per månad skriver ett brev till sin hemlige välgörare om hur det går för henne. Hon informeras även om att han inte kommer att besvara breven. Välgöraren, som vill förbli anonym, döper hon till Pappa Långben.

Till en början ungdomligt stela utvecklas sedan breven i, vad jag inbillar mig vara, takt med att Judy själv hittar sin form. Hon skapar sig oxå en bild av vem denna Pappa Långben är och den svänger mellan att vara stelbent byråkratisk och varm och omsorgerlig. Breven är ofta sprudlande och fyllda med de upptäckter hon gör. Hon inser snabbt att hon inte på långa vägar har den allmänbildning som de andra flickorna på skolan har. Det tar hon resolut igen genom att med stor energi slänga sig över klassisk skönlitteratur för att ta igen det hon har missat.

Även sommarloven har den hemlige välgöraren tagit hand om. Ju äldre Judy blir desto tydligare blir hennes egen vilja och desto fler, och hårdare, diskussioner får hon ha med sin Pappa Långben. Det gäller inte bara sommarloven, ska tilläggas. Slutet blir jag lite sur på och jag tycker att Pappa Långben faktiskt är något av en lurk. I övrigt är det här en bok man blir glad och fylld av solsken av och som jag slukade på några timmar i sängen.

