Jag har tillbringat en mycket avslappnad och förträffligt opåskig påskhelg i Lapphelvetet. Jag valde att resa med markbunden transport, vilket gav sjukt mycket mer lästid än vad jag hade räknat med. Eftersom jag skulle resa nattetid åt båda hållen, så räknade jag med att även sova en del och reselektyrens storlek valdes således därefter. Enbart Okänt offer av Tana French och Death’s Acre av Bill Bass och Jon Jefferson fick följa med. Och den första återvände till södern precis lika oläst som den lades i resväskan, faktiskt.

Uppe i Lapphelvetet gick jag igenom böcker och annat från när jag var mindre. Många av mina stora läsupplevelser kom i form av biblioteksböcker och att äga egna böcker var en stor lyx! Några av mina favoriter bland böckerna jag faktiskt ägde ser ni nedan:

Den första Fem-boken jag läste: Fem befriar flygarna av Enid Blython

En av mina favoriter med Sherlock Holmes-deckarna: Fallet med de osynliga bevisen av Terrance Dicks

Den lilla hästtjejen i mig läste och älskade Solveig rider Virvelvind  av Louise Moeri och Britta och Silver på ridläger av Lisbeth Pankhe

Även Silas och den svarta hästen av Cecil Bødker älskade jag, men den var lite för hemsk för att älskas på samma direkta sätt som hästböckerna ovan.

Kanske var jag 9-10-11 år när jag läste de här? Jag minns fortfarande den fysiska spänningen ur  Solveig rider Virvelvind och Fem befriar flygarna.

