När jag läste Hemlös: med egna ord för tre år sedan, så var min favoritskribent en Raine Gustafsson. Jag blev så glad när jag sen såg att hans samlade skrifter har kommit ut i bokform: Raines dagbok. Han samlar tankar om högt och lågt, bekymmer om den kommande nattens sovplats och politiska förslag och diskussioner blandas med vardagskommentarer om både med- och motmänniskor och synpunkter om det fysiska Stockholm där han har sin hemvist.

På ett mer konkret sätt än de flesta människor ser han Stockholm, eftersom han bor i staden. Inte i en fast punkt i formen av en lägenhet, utan runt om i grovsoprum, pannrum, portuppgångar, kompisars lägenheter, rivningslägenheter och på tunnelbanan. Hans arbetsplats är i anslutning till en tunnelbanestation (och skulle förmodligen kritiseras på så många punkter som Arbetsmiljöverket gjorde en inspektion). Allt detta ger honom ett perspektiv på staden och människornas sätt att leva som är alldeles unikt. Han ser både kyla och värme hos människorna runt omkring sig.

Han beskriver det likväl som han beskriver det vanliga vardagspusslet som människor med bostad tampas med: att få sömn, arbete och fritid att gå ihop på de tjugofyra timmar dygnet har. Till det pusslet skall för en hemlös läggas: att inte ha någon permanent plats att förvara sina saker på, det ständiga fixet att ordna sovplats för natten, de praktiska problem det innebär att inte ha någon fast adress: brevkommunikation från myndigheter, den personliga hygienen och persedelvården. Sådant som människor som jag, som inte är eller har varit hemlös, inte oroas över. Ja, mer än möjligen om tvättmaskinen är trasig eller varmvattnet slut.

Läsningen fyller mig med stor ödmjukhet. Raine överlever, till skillnad mot många av hans kamrater på gatan. Jag läste i Hyresgästföreningens tidning för ett tag sedan ett hemma hos-reportage hos Raine -han har äntligen fått bostad!

Läsningen fyller mig oxå med stor tacksamhet. Över Raines förmåga att skriva och dela med sig. Över att han överlevt. Och inte minst över det jag redan har i materiell standard.

