Som många andra som var på Bokmässan*, så fick jag en give-away i form av en gratis ljudboksnedladdning från Laudio, nämligen Johan Theorins Sankta Psyko. Jag har aldrig läst något av Theorin, och faktiskt inte varit sugen heller, så en gratis ljudbok var förmodligen den perfekta övertalningen.

Jan Hauger är utbildad förskolelärare och söker arbete på en förskola som ligger intill det rättspsykiatriska sjukhuset Sankta Patricia, i folkmun kallat Sankta Psyko. Han har en alldeles egen anledning till att söka arbete där. Själv är han oxå lite egen med egna hemligheter.

Förskolans barn har en förälder som är intagen på Sankta Psyko och har en egen förbindelse med sjukhuset, så att barnen lätt ska kunna hälsa på sina föräldrar. Allt för att barnen ska få växa upp med goda relationer till även den förälder som är intagen. Han får jobbet och flyttar till en övermöblerad andrahandslägenhet i det fiktiva samhället Valla där förskolan ligger.

Det är strängeligen förbjudet för skolans pedagoger att prata med barnen om deras besök på sjukhuset, lixom för dem att besöka sjukhuset. Såklart bäddar det för nyfikna frågor från den nyanställde. Reglerna i kombination med att Jan har en egen anledning till att vilja utforska sjukhuset och dess patienter är ett upplägg som verkligen bjuder in till regelbrott.

Jag tycker boken är direkt långsam från början. Kanske för att jag väntar på att något ska hända, att handlingen ska ta fart. Långsamt långsamt får vi ta del av Jans hemligheter, lära känna personalen på förskolan och även ta del av andra hemligheter. Och långsamt långsamt berättas bakgrunden till Jans uppsökande av förskolan. Sent omsider tar det så äntligen fart och då går det desto fortare. Jag tycker att Theorin äntligen skärper sig i slutet och knyter ihop alla lösa trådar som han har ägnat all evärderlig tid åt att lägga ut åt läsaren. Där i slutet känner jag äntligen något slags medlidande med Hauger.

Sedan har inläsaren Magnus Krepper ett sätt att uttala ”l”-ljudet som jag irriterar mig på boken igenom.

Så nej, som premiärläsning av Theorin var det här ingen höjdare. Vad ska jag läsa av honom som är bättre?

Bokbabbel och Calliope har oxå läst.

*ja, jag var där. Jag har bara inte bloggat om det.

